Jak to działa?
Kiedy mówimy o konflikcie interesów?
Gdy dochodzi albo może dojść do sprzeczności interesów między:
- bankiem, lub podmiotem powiązanym z bankiem, a klientem, dostawcą lub oferentem,
- bankiem a podmiotem powiązanym z bankiem,
- bankiem a akcjonariuszami banku,
- dwoma albo więcej klientami banku.
Jak zarządzamy konfliktami interesów?
Głównie skupiamy się na zapobieganiu sytuacjom, które mogą doprowadzić do konfliktu interesów, m.in.:
- odpowiednio dzielimy obowiązki, np. powierzamy czynności, takie jak nadzór, sprawozdawczość, transakcje różnym osobom,
- jednocześnie dbamy o tzw. bariery informacyjne, np. wyodrębniamy działy w banku,
- zapobiegamy wywieraniu niewłaściwego wpływu na daną działalność w obrębie banku przez osoby aktywne w zakresie tych działań również poza bankiem.
Nasi pracownicy, podmioty współpracujące, agenci mają obowiązek niezwłocznie zgłosić konflikt interesów lub sytuację, która może wywołać konflikt interesów, do właściwych osób i jednostek wskazanych w regulacjach wewnętrznych banku.
Poinformowana osoba lub jednostka:
- rozpatruje okoliczności konfliktu lub potencjalnego konfliktu,
- ustala działania, które mają wyeliminować konflikt interesów i przeciwdziałać jego negatywnym skutkom, i wskazuje osoby odpowiedzialne za ich realizację,
- zgłasza konflikt interesów do rejestru prowadzonego w Departamencie Zgodności,
- monitoruje efekty ustalonych działań i, w razie potrzeby, aktualizuje zgłoszenie przesłane do Departamentu Zgodności.
Jak zapobiegamy konfliktom interesów?
Głównie zapobiegamy sytuacjom, które mogą wywołać konflikt interesów, a przy wystąpieniu konfliktu – eliminujemy i przeciwdziałamy negatywnym skutkom.
Nasze główne działania:- informujemy klientów oraz dostawców i oferentów o przyjętych przez nas przepisach dot. zarządzania konfliktami interesów,
- odbieramy od oferentów i dostawców oświadczenia dot. konfliktów interesów oraz zgłoszeń konfliktów interesów,
- ograniczamy zakres osób z dostępem do określonych informacji i zasobów (zgodnie z odrębnymi przepisami wewnętrznymi banku),
- nasi pracownicy co do zasady nie mogą przyjmować korzyści lub prezentów w relacjach biznesowych (zgodnie z odrębnymi przepisami wewnętrznymi banku),
- ograniczamy możliwości reprezentowania interesów banku przez pracowników, którzy są powiązani lub bliscy dla osób, z którymi utrzymujemy relacje biznesowe,
- ograniczamy możliwość zawierania transakcji osobistych przez osoby zaangażowane w działalność maklerską (zgodnie z odrębnymi przepisami wewnętrznych banku),
- monitorujemy transakcje osobiste pracowników z dostępem do serwisów transakcyjnych banku,
- zawieramy umowy o zakazie konkurencji z pracownikami z dostępem do istotnych informacji dot. banku (zgodnie z odrębnymi przepisami wewnętrznymi banku),
- działamy w interesie klienta i zapewniamy możliwie najlepszy rezultat dla klienta w usługach inwestycyjnych.
Powyższe zasady dotyczą też konfliktów interesów, które mogą istotnie wpłynąć na naszą sytuację prawną lub finansową: które wiążą się z potrzebą rozporządzenia prawem lub zaciągnięcia przez bank zobowiązania przekraczającego 2 500 000 PLN.