Polityki i zasady

  • Przyjęty w banku Kodeks Etyki jest zbiorem najważniejszych wartości, zasad i wzorców postępowania, których przestrzeganie wymagane jest od wszystkich pracowników banku, w tym w szczególności od osób reprezentujących bank. Kodeks określa sposób kształtowania wzajemnych relacji pomiędzy osobami świadczącymi pracę na rzecz banku, niezależnie od podstawy prawnej współpracy z Bankiem. Wspiera on kulturę organizacyjną banku, przyczyniając się do świadomego kształtowania jego środowiska wewnętrznego.

    Kodeks określa także postawy etyczne w relacjach z klientami oraz w działalności biznesowej banku i w relacjach banku z otoczeniem. Jest narzędziem wspierającym upowszechnianie i wdrażanie wartości banku, którymi są wiarygodność, satysfakcja klienta, przedsiębiorczość oraz ciągłe doskonalenie. Według tych wartości powinni postępować wszyscy pracownicy Banku, niezależnie od zajmowanego przez nich stanowiska czy pełnionej funkcji. Mając długą tradycję na rynku finansowym, Bank postrzegany jest jako instytucja zaufania publicznego. Charakter naszej działalności obliguje nas do przestrzegania najwyższych standardów etycznych.

    Chcemy, aby wszyscy nasi pracownicy czuli się odpowiedzialni za funkcjonowanie banku i utożsamiali się z obowiązującymi wartościami – byli wiarygodni i przedsiębiorczy, a ciągle się doskonaląc oddziaływali na wzrost satysfakcji klienta. Doceniamy indywidualność każdego pracownika i wkład, jaki wnosi w realizację wspólnych celów. Odmienne punkty widzenia i różnorodność przekonań jest dla nas źródłem inspiracji i kreatywnego poszukiwania nowych rozwiązań. Dlatego zapewniamy pracownikom możliwość otwartego wyrażania swoich poglądów i opinii zawodowych. Dbając o bezpieczeństwo naszych pracowników, przeciwdziałamy wszystkim formom mobbingu, jak również wykorzystywaniu stosunku służbowego do celów prywatnych. Stanowczo przeciwstawiamy się nietolerancji czy dyskryminacji, a więc wszelkiego rodzaju zachowaniom, które stoją w sprzeczności z wartościami banku.

    W grudniu 2023 roku bank uchwałą Zarządu znowelizował Kodeks Etyki, a w styczniu 2024 roku Rada Nadzorcza zatwierdziła zmodyfikowany Kodeks. Dokonano zmiany i redefinicji obowiązujących w banku wartości. Wprowadzono trzy kluczowe wartości dla skutecznego realizowania misji i strategii banku:

    • partnerstwo - wspólnie dbamy o najlepsze doświadczenia klientów i pracowników, budujemy partnerskie relacje oparte na wzajemnym szacunku, otwartości i zaufaniu, 
    • rozwój - wychodzimy naprzeciw zmianom i podejmujemy ambitne wyzwania, dbamy o swój rozwój i wspieramy w tym innych, oferujemy klientom wsparcie w rozwoju w dynamicznie cyfryzującym się świecie,
    • wpływ - działamy odważnie, cenimy sprawczość, odpowiedzialność i zaangażowanie, jesteśmy innowacyjni w tworzeniu rozwiązań i skuteczni w realizacji celów. 
  • Nadrzędnym celem banku w zakresie podejmowania działań informacyjnych jest zagwarantowanie wysokich standardów komunikacji z uczestnikami rynku kapitałowego, będących wyrazem poszanowania zasad powszechnego i równego dostępu do informacji. Za wdrażanie polityki informacyjnej w zakresie kontaktów z inwestorami odpowiada Biuro Relacji Inwestorskich.

    Bank komunikuje się z inwestorami bezpośrednio, organizując transmitowane online spotkania wynikowe, uczestnicząc w szeregu konferencji inwestorskich oraz spotkań bilateralnych, jak również aktywnie wykorzystuje korporacyjną stronę internetową, w której wyodrębnił część poświęconą relacjom inwestorskim. Na stronie tej zamieszczone są kluczowe informacje dotyczące banku i wyemitowanych papierów wartościowych, w tym informacje o strategii banku, sprawozdania finansowe, prezentacje, podstawowe dane finansowe w formacie umożliwiającym ich bezpośrednie wykorzystanie, dane kontaktowe oraz inne informacje zazwyczaj zamieszczane przez spółki, zgodnie ze stosownymi rekomendacjami.

    Komunikując się z rynkiem, bank bierze pod uwagę interesy wszystkich inwestorów, o ile nie są one sprzeczne z interesami banku. Bank prowadzi politykę informacyjną w sposób gwarantujących właściwy, rzetelny i kompletny dostęp do informacji dla wszystkich inwestorów, bez stosowania preferencji w stosunku do któregokolwiek z nich. Gwarancją równego dostępu do informacji dla każdego z akcjonariuszy jest prowadzenie przez bank działalności informacyjnej zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w tym w szczególności przepisami: Kodeksu spółek handlowych, Rozporządzenia MAR, ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o ofercie publicznej (…), rozporządzenia w sprawie informacji bieżących i okresowych (…). Powyższe reguły bank formalnie przyjął w Zasadach polityki informacyjnej PKO Banku Polskiego S.A. w zakresie kontaktów z inwestorami i klientami. Działalność informacyjna banku uwzględnia również wyższe standardy Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW 2021 oraz Zasad Ładu Korporacyjnego dla Instytucji Nadzorowanych. Wypełnianie obowiązków informacyjnych podlega ocenie dokonywanej przez Radę Nadzorczą w cyklu rocznym, która jest prezentowana w ramach sprawozdania z działalności tego organu za dany rok.

    Obszar ESG jest jednym z filarów strategii PKO Banku Polskiego S.A. na lata 2023-2025. Strategia banku w obszarze ESG zawiera zestaw mierników w trzech obszarach zrównoważonego rozwoju: środowiskowym, społecznym oraz ładu korporacyjnego. Informacja na temat celów ESG zawartych w Strategii na lata 2023-2025 znajduje się na stronie internetowej banku: Strategia PKO Banku Polskiego S.A. na lata 2023-2025 (pkobp.pl).

  • Polityka dywidendowa banku zakłada intencję stabilnego wypłacania dywidendy w długim terminie wypłat dywidendy, z zachowaniem zasady ostrożnego zarządzania bankiem i Grupą Kapitałową Banku.

    Celem Polityki dywidendowej jest optymalne kształtowanie struktury kapitałowej banku i Grupy Kapitałowej Banku z uwzględnieniem zwrotu z kapitału i jego kosztu oraz potrzeb kapitałowych związanych z rozwojem, przy jednoczesnej konieczności zapewnienia odpowiedniego poziomu współczynników adekwatności kapitałowej oraz spełnienia wymogu w zakresie minimalnego poziomu funduszy własnych i zobowiązań podlegających umorzeniu lub konwersji (MREL).

    Według treści przyjętej Polityki dywidendowej dodatkowym narzędziem redystrybucji kapitałów jest możliwość nabycia akcji własnych w celu ich umorzenia. Z Polityki dywidendowej wynika, że zgodę na nabycie przez bank akcji własnych wyraża Walne Zgromadzenie, po uprzedniej akceptacji Rady Nadzorczej, określając warunki nabycia, w tym maksymalną liczbę akcji do nabycia, okres upoważnienia do nabycia akcji, który nie może przekraczać pięciu lat oraz maksymalną i minimalną wysokość zapłaty za nabywane akcje, jeżeli nabycie następuje odpłatnie. Nabycie akcji własnych w celu umorzenia w każdym przypadku wymaga uzyskania przez bank uprzedniej zgody Komisji Nadzoru Finansowego.

    W grudniu 2023 roku KNF przyjęła stanowisko w sprawie polityki dywidendowej w 2024 roku instytucji nadzorowanych.

    Intencją banku jest wypłata dywidendy w 2024 roku z zysku netto 2023 roku. Rekomendacja Zarządu Banku w sprawie dywidendy zostanie ustalona po otrzymaniu od KNF indywidualnego zalecenia dotyczącego polityki dywidendowej. Zgodnie z art. 395 § 2 pkt 2 Kodeksu spółek handlowych decyzja dotycząca podziału zysku pozostaje w kompetencjach Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia Banku.

    Więcej na temat wysokości wypłacanej dywidendy w poszczególnych latach znajduje się w zakładce Akcje i dywidendy

  • Polityka bezpieczeństwa określa podstawowe zasady utrzymania właściwego poziomu bezpieczeństwa w banku, w tym przeciwdziałania incydentom bezpieczeństwa oraz zarządzania tymi incydentami, a także budowy i wdrażania niezbędnych mechanizmów bezpieczeństwa. Odnosi się również do zasad zarządzania ciągłością działania banku, opracowanych zgodnie z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa oraz normami międzynarodowymi. Polityka ta dotyczy także koordynowania nadzoru nad powierzaniem wykonywania czynności na rzecz banku podmiotom zewnętrznym innym niż agenci i pośrednicy.

    Zgodnie z przyjętą polityką, bank dokłada szczególnej staranności przy przeciwdziałaniu przestępstwom związanym z działalnością banku oraz kształtuje pożądane zachowania jego pracowników w sytuacji podejrzenia popełnienia przestępstwa, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów korporacyjnych w tym zakresie. W banku obowiązuje brak tolerancji dla przestępstw mających związek z jego działalnością. Wymóg zachowania szczególnej staranności w zakresie czynności związanych z zapobieganiem przestępstwom i nadużyciom, zgłaszaniem możliwości popełnienia przestępstwa, prowadzeniem czynności wyjaśniających w sprawach mogących powodować skutki finansowe lub reputacyjne dla banku oraz działalności zgodnej z obowiązującymi przepisami prawa obowiązuje wszystkich pracowników banku, a także osoby wykonujące pracę na rzecz banku oraz pracowników firm współpracujących, bez względu na zakres czy formę tej współpracy. Kwestie bezpieczeństwa w konkretnych obszarach określają dodatkowe przepisy wewnętrzne banku m.in. w odniesieniu do ochrony osób i mienia, bezpieczeństwa systemu informatycznego oraz zarządzania incydentami bezpieczeństwa.

    W celu doskonalenia metod przeciwdziałania przestępstwom w banku, Departament Bezpieczeńswa i Departament Cyberbezpieczeństwa prowadzą cykliczne analizy potencjalnych zagrożeń bezpieczeństwa oraz przedstawiają wnioski z tych analiz Zarządowi i Radzie Nadzorczej Banku wraz z rekomendacjami dotyczącymi wdrożenia lub modyfikacji określonych rozwiązań, w tym mechanizmów bezpieczeństwa. Nadzór nad realizacją polityki sprawuje Prezes Zarządu, a za realizację polityki odpowiadają dyrektorzy Departamentów Bezpieczeństwa i Cyberbezpieczeństwa w zakresie swoich właściwości.

    W 2023 wdrożono mechanizmy wykrywania i prewencji przeciw atakom typu „vishing” polegających na próbach podszywania się pod infolinię banku i nakłaniania w ten sposób Klientów banku do realizacji scenariuszy oszustw.

    W 2023 roku bank doskonalił systemy wykrywania incydentów, anomalii oraz zaawansowanych typów złośliwego oprogramowania. Automatyzował także wiele działań związanych z obsługą incydentów. Zapewnił aktualność technologiczną rozwiązań do informatyki śledczej zgodnie z aktualnym profilem wymagań.

  • Spełniając wymogi wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa, jak również wychodząc naprzeciw oczekiwaniom rynku, kandydaci na członów Rady Nadzorczej podlegają ocenie odpowiedniości.

    Przyjęta przez Walne Zgromadzenie Polityka dotycząca oceny odpowiedniości pozwala na zbadanie faktu posiadania przez kandydata nieposzlakowanej opinii oraz posiadania, samodzielnie lub łącznie z innymi osobami, odpowiedniego poziomu wiedzy w zakresie działalności banku i związanych z tą działalnością ryzyk, jak również umiejętności i doświadczenia, pozwalających na wykonywanie powierzonych obowiązków.

    Odpowiedniość obejmuje uczciwość, etyczność i niezależność osądu każdej osoby oraz zdolność poświęcania wystarczającej ilości czasu na wykonywanie swoich obowiązków. Polityka określa zasady i kryteria dokonywania oceny odpowiedniości, nadzór nad przeprowadzaną oceną i jej monitorowanie oraz zarządzanie sukcesją.

    Polityki oceny odpowiedniości kandydatów i członków Zarządu Banku oraz kandydatów i członków Rady Nadzorczej Banku zawierają zobowiązanie banku/Walnego Zgromadzenia do uwzględniania zasad zróżnicowania przy wyborze kandydatów na członków wyżej wymienionych organów.

  • W Banku zostały wprowadzone przepisy określające kierunki doboru, wyznaczania i planowania sukcesji, w tym zaplecza kadrowego oraz dokonywania oceny odpowiedniości członków Zarządu i osób pełniących najważniejsze funkcje w Banku. Osoby te są oceniane pod względem posiadanych kompetencji, wiedzy i umiejętności, doświadczenia adekwatnego do stanowiska, a także reputacji, rozumianej jako wystarczająco nieposzlakowana opinia, uczciwość i etyka działania.

    Na podstawie wprowadzonych przepisów Walne Zgromadzenie podejmuje decyzje w zakresie doboru i oceny odpowiedniości kandydatów i członków Rady Nadzorczej Banku, Rada Nadzorcza Banku podejmuje decyzje w zakresie doboru i oceny odpowiedniości członków Zarządu Banku, natomiast członkowie Zarządu Banku podejmują decyzje w zakresie doboru i oceny odpowiedniości MRT (Material Risk Takers). Szczegółowe informacje na temat faktycznego zróżnicowania wśród członków organów Banku, z podziałem uwzględniającym płeć, wiek i staż, znajduje się w zakładce Zarządzanie różnorodnością

    W wyniku corocznego przeglądu Polityki odpowiedniości Zarządu, Rada Nadzorcza Banku w grudniu 2023 roku, w zakresie postanowień polityki różnorodności przyjęła zmiany dotyczące:  dookreślenia terminu i sposobu osiągnięcia celów różnorodności w aspekcie płci w Zarządzie poprzez przyjęcie, że docelowe osiągnięcie co najmniej minimalnego poziomu różnorodności płci (tj. 30%) w składzie każdego Zarządu Banku powinno nastąpić począwszy od powołania Zarządu Banku na nową wspólną kadencję po 31.12.2025 roku, a realizacja tego celu nastąpi poprzez stosowanie zasady równości szans w doborze członków Zarządu oraz kształtowania w organizacji kultury różnorodności.

    Analogiczne zmiany w polityce różnorodności dotyczącej członków Rady Nadzorczej Banku planowane są w 2024 roku.

    W ramach przyjętej przez Walne Zgromadzenie Polityki odpowiedniości kandydatów na członków Rady Nadzorczej określono, że polityka odpowiedniości wobec członków tego organu realizowana jest z uwzględnieniem zasady zróżnicowania składu Rady Nadzorczej. Zasada zróżnicowania ma zapewnić odpowiedni dobór członków Rady w sposób umożliwiający dotarcie do szerokiego zakresu kompetencji, wiedzy i umiejętności, adekwatnych do stanowiska oraz gwarantujących wydawanie przez członków Rady – indywidualnie i jako organ – niezależnych opinii i decyzji w całym zakresie działalności banku.

    Różnorodność według płci, wieku i doświadczenia - statystyka według stanu na 31 grudnia 2023 roku [GRI 405-1]

    PłećKobietyMężczyźni
    Rada Nadzorcza19
    Zarząd-8
    MRT (Material Risk Taskers)1758

     

    Wiek30-40 lat41-50 lat51-60 lat> 60 lat
    Rada Nadzorcza1234
    Zarząd-53-
    MRT (Material Risk Taskers)644241

     

    Staż w Bankudo 5 lat5-10 lat10-15 lat15-20 lat> 20 lat
    Rada Nadzorcza73---
    Zarząd611--
    MRT (Material Risk Taskers)221812914

    Staż w banku: dla członków Zarządu i Rady Nadzorczej jest to staż na stanowisku w Zarządzie i Radzie Nadzorczej

  • W ramach naszej działalności marketingowej, public relations i komunikacji społecznej

    • wzmacniamy pozycję rynkową banku i jego marki;
    • kreujemy oczekiwany i spójny wizerunek banku, spółek naszej grupy kapitałowej oraz Fundacji PKO Banku Polskiego;
    • inicjujemy i realizujemy przedsięwzięcia budujące świadomość marki banku wśród jego interesariuszy, jak i w wymiarze społecznym.

    Zgodnie z naszą strategią, rozwijamy relacje z otoczeniem, prowadząc działania na rzecz społeczeństwa i z jego udziałem. Wspieramy wydarzenia i projekty edukacyjne, obywatelskie, kulturalne oraz sportowe.

    Działalność charytatywną prowadzimy poprzez Fundację PKO Banku Polskiego.

    W ramach działalności sponsorskiej realizowanej przez bank oraz charytatywnej prowadzonej przez Fundację każdorazowo weryfikujemy beneficjenta udzielanego wsparcia. Dbamy o racjonalność polityki sponsorskiej i charytatywnej m.in. poprzez synergię działań. W fundacji dba o to Rada Programowa składająca się z przedstawicieli banku. W najistotniejszych wizerunkowo obszarach programowych (kultury, tradycji, edukacji i sportu) często współpracujemy na linii bank i Fundacja. W Fundacji angażujemy się w działania, których celem jest pomoc społeczna, ochrona życia i zdrowia oraz ekologia. Zakres działalności Fundacji określa jej Statut. Zasady współpracy banku i Fundacji reguluje umowa.

    Taki podział zaangażowania w obszary programowe z jednej strony wzmacnia korzyści wizerunkowe banku, z drugiej - poszerza ich spektrum.

    W ramach polityki sponsorskiej banku stosujemy kilkustopniowy proces opiniowania i akceptowania nadsyłanych wniosków. Zgodnie ze Statutem banku, zawarcie umów sponsorskich o wartości przewyższającej 500 000 zł netto rocznie wymaga zgody Rady Nadzorczej.

    Ważnym etapem w procesie rozpatrywania wniosków jest ekspercka ocena projektów, której dokonujemy z uwzględnieniem: rangi przedsięwzięcia, potencjału biznesowego lub wizerunkowego i wiarygodności organizatora zapewniającej odpowiedni poziom realizacji. Istotne są także otoczenie biznesowe, w jakim występujemy jako sponsor, oraz nasze możliwości budżetowe. Pozytywnie ocenione wnioski kierujemy do Komitetu ds. Sponsoringu, gwarantującego rzeczowe i kompleksowe spojrzenie na rozpatrywane propozycje.

    Rocznej ocenie zasadności (w ramach sprawozdania Rady Nadzorczej z działalności Komitetu ds. Sponsoringu), podlegają wydatki, które ponosimy jako bank i Grupa Kapitałowa Banku na wspieranie: kultury, sportu, instytucji charytatywnych, mediów, organizacji społecznych oraz związków zawodowych.

  • Podmiot przeprowadzający badanie sprawozdania finansowego banku jest wybierany przez Radę Nadzorczą Banku na podstawie rekomendacji Komitetu Audytu. Do szczegółowych zadań Komitetu Audytu należy opracowywanie polityki i szczegółowej procedury wyboru firmy audytorskiej, jak również przedstawianie Radzie Nadzorczej rekomendacji w sprawie przyjęcia tej polityki. Zgodnie z treścią uchwały Rady Nadzorczej, bank stosuje następującą politykę:

    1. Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń badań ustawowych przeprowadzanych przez tę samą firmę audytorską lub firmę audytorską powiązaną z tą firmą audytorską lub jakiegokolwiek członka sieci działającej na terenie Unii Europejskiej, do której należą te firmy audytorskie, wynosi 10 lat obrotowych objętych badaniem. Maksymalny czas nieprzerwanego trwania zleceń, o którym mowa w zdaniu poprzedzającym, może ulec przedłużeniu o dwa lata, do maksymalnie 12 lat obrotowych objętym badaniem, na podstawie zgody Komisji Nadzoru Finansowego w przypadku równoczesnego zatrudnienia więcej niż jednej firmy audytorskiej w formule audytu wspólnego, pod warunkiem, że wynikiem badania ustawowego jest wspólne sprawozdanie z badania.

    2. Umowę na badanie sprawozdań finansowych zawiera się na okres objęty badaniem nie krótszy niż 2 lata obrotowe, a maksymalnie na okres 3 lat obrotowych, z możliwością przedłużenia na kolejny okres objęty badaniem, wynoszący co najmniej dwa lata obrotowe.

    3. Po upływie maksymalnego czasu nieprzerwanego trwania zleceń, o którym mowa w ust. 1, firma audytorska może ponownie wykonywać czynności badania ustawowego sprawozdań finansowych po upływie co najmniej 4 lat od zakończenia poprzedniego badania sprawozdań finansowych banku oraz Grupy Kapitałowej Banku.

    4. Kluczowy biegły rewident nie może przeprowadzać badania ustawowego sprawozdań finansowych za okres dłuższy niż 5 lat obrotowych objętych badaniem.

    5. Kluczowy biegły rewident może ponownie przeprowadzać badanie ustawowe sprawozdań finansowych po upływie co najmniej 3 lat od zakończenia ostatniego badania ustawowego sprawozdań finansowych banku oraz Grupy Kapitałowej Banku.

  • Główne obowiązki banku w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy (AML) oraz finansowaniu terroryzmu (CFT) polegają na: analizie i ocenie ryzyka prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu każdego klienta nawiązującego współpracę z Bankiem, identyfikacji i weryfikacji klientów oraz beneficjentów rzeczywistych, określeniu ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, monitorowania transakcji klientów, a w przypadku identyfikacji okoliczności, które mogą wskazywać na pranie pieniędzy lub finansowanie terroryzmu, lub uzasadnione podejrzenie prania pieniędzy podejmowanie stosownych działań, w tym wstrzymanie transakcji, blokada rachunku lub zamrożenie środków.

    Polityka dotycząca przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu stanowi jedną z wewnętrznych procedur, które definiują zakres przekazywania danych, przepisów, obowiązków, standardów i środków stosowanych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Bank i spółki z grupy opracowują, wdrażają, aktualizują i realizują wewnętrze przepisy dotyczące AML. 

    W 2023 roku zaktualizowano politykę dotyczącą przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej „Polityka grupowa”) dla wszystkich podmiotów Grupy Kapitałowej Banku i oddziałów zagranicznych, której celem było wzmocnienie nadzoru nad obowiązkami realizowanymi w ramach AML/CFT w tych podmiotach. Przyjęty dokument określił standardy, które powinny być przestrzegane przez bank i podmioty z Grupy będące instytucjami obowiązanymi, oraz wszystkie osoby w nich pracujące, w tym stałych i tymczasowych współpracowników, konsultantów, wykonawców, agentów, pośredników i ich pracowników.

    Realizując obowiązki wynikające z Ustawy AML, Grupa stosuje środki bezpieczeństwa finansowego przed nawiązaniem relacji biznesowej z klientem, a następnie powtarza w trakcie trwania tej relacji w interwałach czasowych właściwych dla ryzyka danego klienta.

    W 2023 roku PKO Bank Polski S.A. wdrażał na bieżąco ograniczenia i zmiany wynikające z sankcji nałożonych na Rosję i Białoruś oraz na bieżąco wprowadzał wytyczne dotyczące finansowania i prowadzenia usług bankowych dla podmiotów zaangażowanych w działalność gospodarczą powiązaną z Rosją i Białorusią, w tym klientów, którzy są lub mogą zostać objęci sankcjami lub restrykcjami. Grupa działa zgodnie z przepisami prawa w każdym kraju, w którym prowadzi działalność oraz współpracuje z instytucjami, których zadaniem jest przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (GIIF w Polsce oraz właściwe instytucje analityki finansowej dla oddziałów zagranicznych).

    Dokonano również zmian w strukturze organizacyjnej mających na celu wzmocnienie ciągłości obsługi procesu krytycznego AML/CFT w banku poprzez prowadzenie bieżącej i post factum analizy transakcji podejrzanych po ich przeprowadzeniu oraz ustaleń na rzecz upoważnionych podmiotów.

     

  • Zasady zapewnienia zgodności i zarządzania ryzykiem braku zgodności oraz ryzykiem postępowania w PKO Banku Polskim definiują politykę zgodności, która odnosi się do zapobiegania działaniom niezgodnym z prawem, zapewnienia bezpieczeństwa informacji, w tym ochrony danych klientów, tworzenia przekazów reklamowych i marketingowych, standardów etycznych, zapobiegania konfliktom interesów, procedur antykorupcyjnych oraz łapownictwa, zasad akceptowania prezentów i upominków oraz postępowania z reklamacjami i odwołaniami klientów. Zasady definiują odpowiedzialność za zarządzanie ryzykiem zgodności i ryzykiem postępowania oraz określają sposób raportowania tych ryzyk.

    Formułując warunki oferty produktowej oraz prowadząc sprzedaż produktów, podmioty wchodzące w skład grupy dokładają wszelkich starań, aby produkty były adekwatne do potrzeb klientów, do których są kierowane, a sposób i forma proponowania nabycia produktów adekwatne do ich charakteru. Przed zawarciem umowy i w trakcie jej realizacji należy udzielać klientom informacji w zakresie przewidzianym prawem i praktyką rynkową. Dotyczy to udzielania informacji przystępnych dla przeciętnego odbiorcy, które są rzetelne, wyczerpujące i zgodne z prawdą, w szczególności o charakterze produktu, konstrukcji i warunkach realizacji umowy, jak również korzyściach i ryzykach oraz opłatach, prowizjach i innych kosztach związanych z zawarciem, wykonaniem i wcześniejszym rozwiązaniem umowy.

    W odniesieniu do zasad przeciwdziałania korupcji bank stosuje wewnętrzne sposoby postępowania, mające na celu przeciwdziałanie tworzeniu otoczenia sprzyjającego przypadkom popełnienia przestępstw określonych w art. 229, 230a, 296a i 305 Kodeksu karnego (działania o charakterze korupcyjnym) przez podmioty powiązane z bankiem. Zasady te mają na celu przeciwdziałanie powstawaniu mechanizmów służących udzielaniu korzyści majątkowych i osobistych, zapoznawanie podmiotów powiązanych z bankiem (członków Zarządu i Rady Nadzorczej, pracowników banku i spółek grupy oraz innych podmiotów realizujących usługi na rzecz banku) z zasadami odpowiedzialności karnej za przestępstwa o charakterze korupcyjnym oraz przeciwdziałanie podejmowaniu decyzji pod wpływem takich działań oraz w sytuacji konfliktu interesów.

  • Regulamin pracy banku opiera się na zasadzie, że każdy pracownik jest ważny bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie czy orientację seksualną, a także ze względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w pełnym lub niepełnym wymiarze czasu pracy. Pracodawca zobowiązuje się m.in. do przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi w zatrudnieniu, zagwarantowania równego traktowania pracowników wykonujących jednakową pracę lub pracę o jednakowej wartości oraz stosowania obiektywnych i sprawiedliwych kryteriów oceny wyników pracy.

    Regulamin wskazuje na obowiązek pracodawcy w zorganizowaniu pracy w sposób zapewniający osiąganie przez pracowników wysokiej wydajności i jakości pracy przy wykorzystywaniu ich kwalifikacji i uzdolnień, jak również w zapewnieniu pracownikom warunków pracy zgodnie z przepisami BHP oraz przepisami Kodeksu pracy. Regulamin pracy banku określa również obowiązki pracownika, do których należy sumienne i staranne wykonywanie poleceń służbowych zgodnie z obowiązującymi przepisami wewnętrznymi, w tym zasad zawartych w Kodeksie Etyki banku. Każdy pracownik jest zobowiązany m.in. do przestrzegania zasad bezpieczeństwa systemu informatycznego oraz szczególnej ochrony danych w nim zawartych, jak również dbania o powierzone mienie i uczestniczenia w szkoleniach z zakresu BHP. Pracownik powinien także identyfikować okoliczności, w wyniku których dochodzi lub może dojść do konfliktu interesów z jego udziałem, spełniając obowiązek ich ujawnienia przełożonemu i Departamentowi Zgodności w celu przeprowadzenia dalszej analizy.

    Każdy pracownik ma obowiązek przestrzegania Kodeksu Etyki banku oraz udziału w rozwoju i promowaniu kultury organizacyjnej oraz wartości z nią związanych.

    W grupie obowiązują również zasady rekrutacji oparte na wysokich standardach w zakresie przeciwdziałania dyskryminacji oraz ochrony danych osobowych przy wykorzystaniu wsparcia nowoczesnych technologii i systemów informatycznych. W procesie rekrutacji bank i podmioty grupy kapitałowej dbają o prawa człowieka oraz zapewniają równość szans, kierując się celem pozyskania najlepszych kandydatów zewnętrznych, przy jednoczesnej promocji talentów wewnętrznych. Takie podejście umożliwia zatrudnianie osób o różnorodnym doświadczeniu i kompetencjach zawodowych. Bank prowadzi działania zachęcające pracowników do udziału w rekrutacjach wewnętrznych w całej grupie w ramach rozwoju zawodowego w innych obszarach biznesowych. W trosce o pozytywne doświadczenia kandydatów w procesie rekrutacji, bank dywersyfikuje kanały dotarcia do różnych grup osób ubiegających się o pracę, skracając czas rekrutacji bądź stosując nowoczesne metody selekcji. Jednocześnie prowadzone są badania doświadczeń kandydatów, których wyniki mają służyć do doskonalenia działań wpływających na przebieg procesu rekrutacji.

  • Polityka wynagradzania pracowników banku i spółek grupy kapitałowej ma na celu zapewnienie spójnego systemu wynagradzania, uwzględniającego dostosowanie narzędzi i poziomów wynagrodzeń do poszczególnych grup stanowisk i lokalnych warunków rynku pracy, a także sytuacji ekonomiczno-finansowej banku i spółek grupy.

    Polityka zapewnia spójny system wynagradzania poprzez kształtowanie struktury wynagrodzenia na podstawie osiąganych efektów pracy i oceny kompetencji pracowników, budowanie w pracownikach odpowiedzialności za realizowane zadania oceniane w oparciu o obiektywne kryteria, stosowanie systemu wynagradzania zgodnego z trendami rynkowymi, kształtowanie płac stałych w oparciu o wartościowanie stanowisk pracy oraz dostosowanie mechanizmów, narzędzi i poziomów wynagrodzeń do strategii i celów organizacji. Polityka zakłada sparametryzowanie zmiennych składników wynagrodzeń, żeby uwzględniały koszt ryzyka, koszt kapitału i ryzyko płynności banku i grupy w perspektywie długoterminowej. Wskazuje również na zapewnienie takiego systemu, w którym pieniężne lub niepieniężne formy wynagrodzenia nie zachęcają osób zaangażowanych do faworyzowania własnych interesów lub interesów banku i pozostałych podmiotów grupy ze szkodą dla klientów.

    Rada Nadzorcza Banku odpowiada za przyjęcie i aktualizowanie polityki, w szczególności monitorowanie czy polityka i praktyki w zakresie wynagrodzeń są odpowiednio wdrażane i dostosowane do ogólnych ram ładu korporacyjnego, kultury korporacyjnej, gotowości do podejmowania ryzyka i powiązanych procesów zarządzania. Polityka podlega Ocenie funkcjonowania przez Radę Nadzorczą w cyklu rocznym. Wdrożenie polityki wynagrodzeń podlega również niezależnemu wewnętrznemu przeglądowi dokonywanemu przez komórkę banku ds. Audytu Wewnętrznego. Raport z przeglądu przedstawiany jest Radzie Nadzorczej i Komitetowi ds. Wynagrodzeń.

  • Zasady organizacji i realizacji działań rozwojowych w PKO Banku Polskim określają zasady organizacji oraz warunki, na jakich realizowane są działania rozwojowe na rzecz pracowników banku. 

    Działania rozwojowe są dostosowane do specyfiki banku i poszczególnych podmiotów Grupy Kapitałowej Banku i określone w przepisach wewnętrznych. To gwarantuje elastyczne podejście do polityki rozwojowej. „Sposób organizacji i realizacji działań rozwojowych w PKO Banku Polskim S.A określa cele, kierunki i sposób działania banku w zakresie zarządzania rozwojem pracowników lub innych współpracowników banku.
    Głównym założeniem w przyjętych politykach szkoleniowych jest:

    • wsparcie realizacji celów strategicznych podmiotów Grupy Kapitałowej Banku i celów biznesowych,
    • wdrożenie nowych pracowników do pracy,
    • zapewnienie podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników i dostosowanie ich wiedzy oraz umiejętności do zmieniających się wymagań rynku na którym funkcjonuje dany podmiot,
    • przygotowanie pracowników do wdrożenia nowych rozwiązań i produktów oferowanych przez podmioty Grupy Kapitałowej Banku lub do wdrożenia zmian w istniejących rozwiązaniach czy oferowanych produktach.

    Realizacja działań rozwojowych wynika z celów biznesowych jednostki banku (działania rozwojowe biznesowe), celów biznesowych całego banku (działania rozwojowe strategiczne) oraz obowiązków banku wynikających z powszechnie obowiązujących przepisów prawa oraz rekomendacji, wytycznych, zaleceń organów nadzoru dla sektora bankowego albo decyzji organu nadzoru wydanych w stosunku do banku (działania rozwojowe obligatoryjne).

    Bank co kwartał aktualizuje i komunikuje Katalog Szkoleń na portalu intranetowym. Katalog zawiera szereg działań rozwojowych dla pracowników i menedżerów. Zawiera opis poszczególnych działań oraz łatwe w obsłudze narzędzie do zapisywania się na poszczególne szkolenia. Dodatkowo Katalog Szkoleń w 2023 roku zyskał nową formę w postaci ogólnodostępnych wideoszkoleń rozwijających umiejętności miękkie oraz realizujących tematy w zakresie najnowszych trendów rozwojowych.

    W 2023 roku zapoczątkowano program rozwojowy #ESGo. Celem programu jest edukacja wszystkich pracowników z zakresu zrównoważonego rozwoju. Budowanie kompetencji z zakresu podstawowego i eksperckiego ma umożliwić skuteczną transformację ESG banku. W 2023 roku 293 pracowników wzięło udział w szkoleniach z zakresu ESG, a w spotkaniach on-line wzięło udział 1923 osób.

  • Bank stanowczo przeciwstawia się wszelkim formom dyskryminacji, nietolerancji i innym zachowaniom, które stoją w sprzeczności z wartościami organizacji i promuje wśród pracowników postawy oparte na wzajemnym szacunku. Wszelkie zachowania mogące wskazywać na występowanie mobbingu nie są akceptowane. W banku obowiązują przepisy wewnętrzne dotyczące zasad przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji oraz tryb rozpatrywania skarg dotyczących naruszenia uprawnień pracowniczych.

    Zasady te gwarantują przeciwdziałanie niekorzystnym zjawiskom w relacjach pracowniczych i określają sposób reagowania w sytuacji zaistnienia konfliktu interpersonalnego. W oparciu o te zasady każdy pracownik banku może bez obaw o konsekwencje zgłosić skargę na dowolne naruszenie uprawnień pracowniczych zdefiniowanych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz prawie wewnętrznym. Pracownik ma prawo do dodatkowego wsparcia w procesie wyjaśniania skargi poprzez możliwość wskazania przedstawiciela organizacji związkowej albo przedstawiciela pracowników wyznaczonego zgodnie z przepisami wewnętrznymi banku do uczestnictwa w spotkaniach z udziałem pracownika lub przedkładania opinii w sprawie zasadności skargi. Bieżące wsparcie w obszarze pracowniczym oferuje Contact Center HR, dzięki czemu pracownicy mogą uzyskać aktualne informacje także w zakresie trybu zgłaszania skarg i anonimowych zgłoszeń dotyczących naruszeń uprawnień pracowniczych.

    Skargi dotyczące szeroko pojętego naruszenia uprawnień pracowniczych rozpatrywane są indywidualnie, dlatego dla każdej z nich określa się optymalny sposób rozpatrzenia, pozwalający na sformułowanie odpowiednich wniosków i rekomendacji lub ewentualnie na podjęcie odpowiednich działań dodatkowych czy decyzji kadrowych. W toku weryfikacji wniesionych skarg stosowane są różne metody (m.in. anonimowe badania ankietowe, pogłębione wywiady z pracownikami, weryfikacja wskaźników fluktuacji i innych danych kadrowych). Przy ustalaniu sposobu działania każdorazowo uwzględnia się dbałość o zapewnienie jak największego obiektywizmu oceny, stąd wielokrotnie w wyjaśnianiu sprawy biorą udział przedstawiciele różnych jednostek, zgodnie ze strukturą organizacyjną banku.

    Pozostałe podmioty Grupy Kapitałowej Banku również uwzględniają w swoich przepisach wewnętrznych niezbędne rozwiązania gwarantujące przestrzeganie obowiązującego prawa w zakresie przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, zawarte w odrębnych regulacjach lub poprzez stosowne zapisy w regulaminach pracy, kodeksach etyki i innych adekwatnych dokumentach dla danej spółki.

  • Podstawowe regulacje wewnętrzne dotyczące zakupów są następujące: Polityka Zakupowa, Zasady zakupu towarów i usług, Tryb zakupu towarów i usług oraz Kodeks Etyki dla Dostawców i Oferentów. Polityka Zakupowa została przyjęta uchwałą Zarządu Banku w październiku 2023 roku i zastąpiła dotychczasową politykę zakupową wprowadzoną decyzją dyrektora departamentu zakupów. Celem Polityki Zakupowej jest zapewnienie efektywnego i zrównoważonego rozwoju banku. Polityka Zakupowa dotyczy wszelkich zakupów banku oraz wprowadza standardy dokonywania zakupów, ustanawia cele zakupowe oraz określa dobre i złe praktyki procesu zakupowego.

    Wśród standardów dokonywania zakupów Polityka wprowadza obowiązek uwzględniania celów środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego (ESG) przy ocenie oferentów i dostawców. Jako cele zakupowe ustanowiono w Polityce: jakość, sprawność i rozwój (zmierzające do optymalizacji wymogów funkcjonalnych przy minimalizacji kosztów cyklów życia towarów i usług).

     

    Za dobrą praktykę w toku procesu zakupowego Polityka Zakupowa uznaje m.in. rzetelną ocenę ofert polegającą na:

    - dokonywaniu oceny na podstawie przyjętych kryteriów (w tym ESG), wag ocen oraz dostarczonych dokumentów i informacji,

    - właściwym podziale na kryteria eliminujące i kryteria oceniane,

    - stosowaniu kryteriów związanych z zaspokajaną potrzebą i adekwatnych do dokonania wyboru,

    - obiektywizm oceny

    - unikanie nieuzasadnionych ocen preferujących.

  • W 2021 roku Zarząd Banku przyjął, a Rada Nadzorcza zatwierdziła, Strategię podatkową banku jako podmiotu działającego w sposób odpowiedzialny i transparenty. Dyrektor Departamentu Podatków jest zobowiązany do przeglądu Strategii nie rzadziej niż raz na rok i w razie konieczności przedstawiania rekomendacji jej aktualizacji lub zmiany.

    Strategia podatkowa zawiera następujące cele podatkowe banku wraz z krótkim opisem sposobu ich osiągnięcia:

    · realizacja obowiązków podatkowych zgodnie z obowiązującymi przepisami,

    · działanie zgodnie z intencjami ustawodawcy,

    · rynkowość transakcji zawieranych z podmiotami powiązanymi,

    · aktywny udział w inicjatywach ustawodawczych,

    · ograniczanie ryzyka podatkowego,

    · utrzymywanie wysokich standardów w relacjach z organami podatkowymi,

    · wykorzystanie nowoczesnych technologii w realizacji obowiązków podatkowych.

    Zgodnie z ustawowym obowiązkiem, Podatkowa Grupa Kapitałowa Powszechnej Kasy Oszczędności Banku Polskiego Spółki Akcyjnej (dalej: PGK), którą tworzą: bank, PKO Bank Hipoteczny S.A. oraz PKO Leasing S.A., przygotowała kolejną, coroczną, Informację o realizowanej strategii podatkowej za rok 2022. Strategia podatkowa banku oraz przygotowane przez PGK informacje o realizowanej strategii podatkowej za lata: 2020, 2021 oraz 2022 są dostępne na stronie banku

    (https://www.pkobp.pl/grupa-pko-banku-polskiego/pko-bank-polski/strategia-podatkowa/).

    Uwzględniając powołane dokumenty, w działalności banku zwraca się uwagę m.in. na:

    · wdrażanie i stosowanie przepisów wewnętrznych, które zapewniają prawidłową realizację obowiązków podatkowych oraz prawidłowe udokumentowanie transakcji

    Zarząd banku podjął uchwały dotyczące: zasad realizacji zobowiązań podatkowych, raportowania schematów podatkowych (MDR) oraz realizacji obowiązków w zakresie cen transferowych. Na podstawie ww. uchwał wydano decyzje dotyczące: rozliczania poszczególnych podatków przez bank jako podatnika i płatnika (w tym dotyczące oddziałów za granicą), realizacji obowiązków informacyjnych, raportowania schematów podatkowych (MDR), realizacji obowiązków w zakresie cen transferowych, realizacji obowiązków wynikających z FATCA i CRS. Przepisy wewnętrzne banku podlegają regularnym przeglądom i aktualizacji, w celu zapewnienia ich zgodności z powszechnie obowiązującymi przepisami prawa.

    · nadzór i kontrolę nad wykonywaniem obowiązków podatkowych, w tym system kontroli wewnętrznej

    Zarządzanie realizacją obowiązków podatkowych w banku:

    a) Nadzór nad Obszarem Finansów i Rachunkowości, w tym Departamentem Podatków, sprawuje Wiceprezes Zarządu Banku,

    b) Departament Podatków, wraz z innymi właściwymi jednostkami banku, odpowiada za realizację obowiązków podatkowych oraz dba o prawidłowe wykonanie przez inne jednostki czynności mających znaczenie dla obowiązków podatkowych banku,

    c) Wysoka jakość wykonywanych czynności gwarantowana jest specjalistycznymi kompetencjami pracowników banku, w tym doradców podatkowych,

    d) Bank korzysta również z usług zewnętrznych doradców podatkowych,

    e) Proces realizacji obowiązków podatkowych w banku jest objęty systemem kontroli wewnętrznej.

    · ograniczenie ryzyka podatkowego z wykorzystaniem funkcjonującego w banku systemu zarządzania ryzykiem

    Mechanizmy i zasady zarządzania ryzykiem podatkowym:

    a) Bank regularnie analizuje i minimalizuje ryzyko podatkowe wykorzystując instrumenty dopuszczone powszechnie obowiązującymi przepisami prawa m. in. bank występuje z wnioskami o indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego oraz opinie zabezpieczające.

    b) W Banku tzw. apetyt na ryzyko podatkowe jest niski. Bank ogranicza podejmowanie działań, w których wyeliminowanie ryzyka podatkowego z wykorzystaniem prawnie dopuszczalnych narzędzi nie jest możliwe.

    c) Realizacja obowiązków podatkowych w banku jest wyodrębnionym procesem podlegającym ocenie m.in. z punktu widzenia ryzyka operacyjnego oraz ryzyka braku zgodności.

    · unikanie stosowania struktur przeznaczonych do agresywnego planowania podatkowego lub unikania opodatkowania (w tym wykorzystywania rajów podatkowych) oraz unikanie rozwiązań niezgodnych z intencjami ustawodawcy lub duchem prawa (zasadą uczciwości podatkowej)

    Bank nie angażuje się w planowanie podatkowe, którego podstawą byłyby regulacje pozwalające na sztuczne lub pozorne obniżenie efektywnego obciążenia podatkowego. Decyzję o podjęciu określonej aktywności bank poprzedza analizą ryzyka zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (tzw. GAAR) oraz szczególnej klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania (tzw. SAAR).

    · promowanie świadomości podatkowej wśród pracowników

    Bank przekazuje pracownikom informacje o obowiązujących przepisach prawa podatkowego, ich planowanych zmianach oraz wykładni. W banku przygotowuje się specjalistyczne szkolenia oraz wytyczne dla pracowników, a także analizy skutków podatkowych nowych produktów, procesów biznesowych Banku, projektów inwestycyjnych, umów.