Mediacje
Kiedy mogę złożyć wniosek o mediację?
Wniosek możesz złożyć w każdej chwili od momentu uruchomienia programu. Zrobisz to:
- w serwisie iPKO
- w naszym oddziale
Czy mogę złożyć wniosek o mediację na drugi kredyt?
Tak, jeśli spełnisz podstawowe kryteria, czyli wciąż spłacasz kredyt/pożyczkę w CHF.
Czy wniosek muszą złożyć wszyscy kredytobiorcy/pożyczkobiorcy?
Umowę o mediację muszą podpisać wszyscy kredytobiorcy lub pożyczkobiorcy. Jeśli zawieracie umowę w serwisie iPKO, wniosek o mediację wypełnia i akceptuje jedna osoba, a następnie pozostali akceptują go w systemach banku za pośrednictwem:
- serwisu iPKO
- linku, który wyślemy w wiadomości e-mail wraz z instrukcją podpisania wniosku
Czy będziecie kontaktować się z każdym kredytobiorcą/pożyczkobiorcą osobno, aby przedstawić swoją ofertę?
Nie, nie będziemy. O szczegółach procesu dowiesz się na naszej stronie.
Nie mam bankowości elektronicznej. Czy mogę załatwić wszystkie formalności w oddziale?
W oddziale możesz:
- złożyć wniosek o mediację – ten wniosek składa jeden z kredytobiorców lub pożyczkobiorców
- podpisać umowę ugody
Możesz zdalnie podpisać umowę o mediacje – nawet jeśli nie masz bankowości elektronicznej.
- Wtedy wyślemy Ci na e-mail link do strony, na której będą dokumenty do podpisu
- Dokument potwierdzisz kodem SMS, a na jego podpisanie będziesz mieć 14 dni
- W ten sam sposób będziemy przesyłać inne dokumenty, w tym umowę o mediację i szczegółowe wyliczenia propozycji przewalutowania kredytu/pożyczki hipotecznej
Co w przypadku kiedy jeden z kredytobiorców/pożyczkobiorców nie żyje, jest zagranicą lub kredytobiorcy/pożyczkobiorcy są po rozwodzie?
Umowa o mediację musi zostać podpisana przez wszystkich kredytobiorców/pożyczkobiorców lub ich następców prawnych.
- W postępowaniu mediacyjnym musi uczestniczyć każdy – niezależnie od łączących ich relacji i miejsca zamieszkania
- Ugodę z załącznikami lub aneks do umowy z załącznikami muszą podpisać w oddziale wszyscy kredytobiorcy/pożyczkobiorcy lub ich następcy prawni – następstwo prawne musisz odpowiednio wcześniej udokumentować i uregulować w banku
- Pamiętaj o aktualizacji wpisów w księdze wieczystej o właścicielach nieruchomości, która jest zabezpieczeniem kredytu/pożyczki hipotecznej
Kredytobiorcy/pożyczkobiorcy są za granicą, czy możemy zdalnie załatwić wszystkie formalności?
Aby złożyć wniosek i podpisać umowę o mediację, wystarczy:
- dostęp do serwisu iPKO
- aktualny numer telefonu i adresu e-mail w zasobach banku
Spotkania w Sądzie Polubownym także mogą odbywać się zdalnie. Jednak każdy w tym samym dniu musi podpisać ugodę osobiście w naszym oddziale. Kredytobiorcy lub pożyczkobiorcy mogą skorzystać z usług pełnomocników.
Jeśli pełnomocnictwo nie jest składane w obecności pracownika banku, wtedy wymaga formy pisemnej z notarialnym poświadczeniem własnoręczności podpisu. Pełnomocnictwo do zawarcia ugody musi zawierać szczegółowe warunki zawieranej ugody. Jeśli obliczasz czas postępowania oraz będzie Cię reprezentować pełnomocnik, uwzględnij konieczność zweryfikowania pełnomocnictwa przez Sąd Polubowny i bank.
W jakim czasie przekażecie wniosek o mediację do Sądu Polubownego?
Od momentu wypełnienia wniosku przez jednego z kredytobiorców/pożyczkobiorców i podpisania przez niego umowy o mediację, pozostali kredytobiorcy/pożyczkobiorcy mają 14 dni na podpisanie umowy o mediację. Informujemy ich o tym e-mailem i SMS-em.
Umowę o mediację ze wszystkimi podpisami kredytobiorców/pożyczkobiorców oraz banku przekażemy elektronicznie do Centrum Mediacji Sądu Polubownego przy KNF.
Nie udało mi się dokończyć rejestracji wniosku. Czy mogę ponownie złożyć wniosek o mediację w serwisie iPKO?
Anulujemy wniosek, jeśli:
- nie masz dokończonego procesu składania wniosku o mediację w serwisie iPKO
- pozostali kredytobiorcy/pożyczkobiorcy nie podpisali umowy o mediację w ciągu 14 dni od daty zarejestrowania
Możesz ponownie złożyć wniosek o mediację w serwisie iPKO.
Mam kredyt mieszkaniowy, kredyt konsolidacyjny lub pożyczkę hipoteczną w CHF. Jeden ze współkredytobiorców/współpożyczkobiorców złożył wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej. Czy mogę złożyć wniosek o mediację?
Nie. Nie możesz przystąpić do procesu mediacji, jeśli min. jeden ze współkredytobiorców lub współpożyczkobiorców złożył wniosek o ogłoszenie upadłości konsumenckiej lub ogłosił tę upadłość.
Czy mogę znów złożyć wniosek o mediację, jeśli już jestem po mediacji z bankiem, ale nie doszliśmy do porozumienia?
Tak, możesz ponownie złożyć wniosek o mediację, nawet jeśli wcześniej nie doszło do ugody. Zrobisz to:
- w serwisie iPKO
- w naszym oddziale
Skąd dowiem się, na jakim etapie procesowania jest moja sprawa?
Do momentu przekazania umowy o mediację do sądu, informacji o tym, co dzieje się z umową o mediację, udzielamy m.in. na naszej infolinii.
Od chwili, gdy przekażemy umowę o mediację, to Sąd Polubowny informuje Cię o aktualnym etapie sprawy. Status mediacji możesz sprawdzić na bieżąco na stronie: www.statusmediacji.knf.gov.pl
Czy mogę skorzystać z postępowania ugodowego, jeśli mam kredyty/pożyczki hipoteczne w innej walucie niż CHF?
Obecnie rozwiązanie jest skierowane do klientów, którzy mają kredyt/pożyczkę hipoteczną w CHF w trakcie spłaty.
Gdzie mogę złożyć wniosek o przeprowadzenie mediacji?
Wniosek o mediację przed Sądem Polubownym przy KNF możesz złożyć w serwisie iPKO lub w naszym oddziale.
Czy mogę złożyć wniosek o mediację, jeśli nie chcę podawać adresu e-mail?
Nie. Musisz podać aktualny adres e-mail, abyśmy mogli rozpatrzyć wniosek o objęcie procesem mediacji. Możesz dalej starać się o zawarcie ugody, jednak wniosek o mediację należy złożyć bezpośrednio do Sądu Polubownego.
Czy mogę otrzymać szczegóły warunków ugody proponowanych przez bank przed złożeniem wniosku o mediację?
Przed pierwszym wspólnym spotkaniem przed Sądem Polubownym przekażemy Ci:
- szczegółową spersonalizowaną propozycję ugodową
- przeliczenie kredytu/pożyczki hipotecznej z CHF na PLN
Dokumenty wyślemy w serwisie iPKO. Jeśli nie masz do niego dostępu, wyślemy Ci specjalny link.
Czy zawarcie umowy o mediację muszą zainicjować wszyscy kredytobiorcy/pożyczkobiorcy?
Wniosek o umowę mediację składa jeden z kredytobiorców, który działa w porozumieniu z pozostałymi osobami. Wszyscy muszą podpisać umowę o mediację w ciągu 14 dni od złożenia wniosku przez wnioskodawcę. Każdy z kredytobiorców podpisuje umowę w serwisie iPKO lub za pomocą otrzymanego e-mailem linku.
Możecie też podpisać umowę osobiście w naszym oddziale – wtedy wszyscy kredytobiorcy podpisują dokumenty w tym samym czasie równocześnie ze złożeniem wniosku o mediację.
Czy jeśli złożę wniosek do Sądu Polubownego, tym samym wejdę na drogę sądową z bankiem?
Nie, nie oznacza to wejścia na drogę sądową. Celem mediacji przed Sądem Polubownym przy KNF jest zawarcie ugody między stronami sporu z udziałem bezstronnego mediatora. Mediator nie rozstrzyga sporu. Jego zadaniem jest pomoc stronom w wypracowaniu porozumienia.
Warunkiem rozpoczęcia mediacji jest wyrażenie zgody na postępowanie mediacyjne przez obie strony sporu. Na każdym etapie prowadzonego postępowania mediacyjnego uczestnicy mediacji mają prawo zakończyć mediację bez zawarcia ugody. Mediacja jest w pełni dobrowolna i poufna.
Kim jest mediator?
Mediator to przedstawiciel Sądu Polubownego, który:
- pomaga stronom wypracować porozumienie w trakcie mediacji
- nie rozstrzyga sporu i nie reprezentuje żadnej ze stron
Dzięki mediacji strony mogą dojść do porozumienia i zawrzeć ugodę przy udziale mediatora, który jest bezstronny. Przewodniczący KNF powołuje mediatora na czteroletnią kadencję.
Jak mogę wybrać mediatora?
Jeśli korzystasz z naszego rozwiązania, wybierzesz mediatora wtedy, gdy będziesz wypełniać wniosek o mediację. Gdy nie wybierzesz mediatora, zrobimy to za Ciebie. Jeśli żadna ze stron nie wskazała mediatora, wyznacza go Prezes Sądu Polubownego, który skorzysta z listy mediatorów Centrum Mediacji Sądu Polubownego.
Jest jakiś termin, w którym mediator skontaktuje się ze mną? Czy mogę w jakiś sposób skontaktować się z mediatorem? W jaki sposób mediator poinformuje strony o terminach itp.?
Pierwszy kontakt mediatora z kredytobiorcami/pożyczkobiorcami jest wtedy, gdy dostaniecie informację o terminie pierwszego spotkania mediacyjnego. Otrzymacie taką informację telefonicznie lub e-mailem.
Gdzie mogę otrzymać szczegóły i dokumenty warunków ugodowych proponowanych przez bank?
Szczegółowe warunki tego rozwiązania, w tym przeliczenie kredytu z CHF na PLN, przekażemy kredytobiorcom/pożyczkobiorcom przed pierwszym wspólnym spotkaniem przed Sądem Polubownym (bank wystawi te materiały, w tym wzór projektu ugody, w serwisie transakcyjnym iPKO, a do osób nieposiadających iPKO - bank prześle link, analogicznie jak w przypadku podpisywania umowy o mediację).
Jakie koszty ponoszę?
Cały proces mediacji przed Sądem Polubownym jest dla Ciebie bezpłatny. Koszty postępowania mediacyjnego pokrywa bank. Jeśli wyznaczysz pełnomocnika w postępowaniu mediacyjnym, nie pokrywamy jego kosztów. W przypadku umorzenia części kredytu, możesz być zobowiązany do zapłaty podatku. Więcej szczegółów znajdziesz w części Podatki.
Jak długo potrwa cała procedura?
Wg regulaminu Sądu Powszechnego mediator dąży do zakończenia mediacji w ciągu 3 mies. od otrzymania umowy o mediację. Ten czas nie daje gwarancji, że w takim terminie ugoda zostanie zawarta.
Czy możliwa jest obecność online na mediacjach, czy trzeba być na nich osobiście?
Cały proces został przygotowany w ten sposób, aby spotkania mediacyjne odbywały się zdalnie. Możliwe są też spotkania osobiste.
Co w przypadku kiedy jeden z kredytobiorców/pożyczkobiorców nie żyje, jest zagranicą lub kredytobiorcy/pożyczkobiorcy są po rozwodzie?
Umowa o mediację musi zostać podpisana przez wszystkich kredytobiorców/pożyczkobiorców lub ich następców prawnych. W postępowaniu mediacyjnym muszą uczestniczyć wszyscy – niezależnie od łączących ich relacji i miejsca zamieszkania. Ugodę z załącznikami oraz aneks do umowy z załącznikami musi podpisać w oddziale każdy – lub ich następcy prawni. Jednak następstwo prawne musicie odpowiednio udokumentować.
Czy w spotkaniu mediacyjnym oprócz mnie może wziąć udział mój pełnomocnik?
Możesz wziąć udział w spotkaniu mediacyjnym wraz z pełnomocnikiem tylko wtedy, jeśli Twój pełnomocnik został formalnie umocowany do reprezentowania w mediacji. Pełnomocnictwo do udziału w mediacji musicie przekazać zarówno do banku, jak i do Sądu Polubownego.
Czy w spotkaniach muszą brać udział wszyscy kredytobiorcy/pożyczkobiorcy, czy np. tylko pełnomocnik?
W spotkaniach mogą brać udział wszyscy osobiście, z pełnomocnikiem lub sam pełnomocnik, który działa w Waszym imieniu. Jeśli będzie Cię reprezentować pełnomocnik i chcesz obliczyć czas postępowania, uwzględnij to, że Sąd Polubowny i bank muszą mieć czas na zweryfikowanie pełnomocnictwa.
Czy mogę wycofać się na każdym etapie procesu ugody?
Tak. Na każdym etapie prowadzonego postępowania mediacyjnego uczestnicy mediacji mogą zakończyć mediację bez zawarcia ugody. Mediacja jest całkowicie dobrowolna.
Umowa o mediację trafiła już do Sądu Polubownego przy KNF. Czy wciąż mogę zrezygnować z procesu?
Możesz zrezygnować z procesu w każdej chwili, jeśli umowa o mediację została już podpisana przez Ciebie, pozostałych kredytobiorców/pożyczkobiorców oraz bank i przekazana do Sądu Polubownego przy KNF. Jeśli chcesz ponownie złożyć wniosek, możesz to zrobić w Sądzie Polubownym, w serwisie iPKO lub w naszym oddziale.