Co zyskujesz?
Wygodne płatności zbliżeniowe telefonem
We wszystkich terminalach płatniczych w Polsce oraz na całym świecie w terminalach zbliżeniowych z logo Mastercard
Płatności w walucie obcej przeliczane są na złotówki
(bez opłaty za przewalutowanie, po kursie Mastercard z dnia płatności)
Bezpłatne płatności
Płatności zbliżeniowe BLIK są bezpłatne i wliczają się do transakcji, które zwalniają z opłaty za obsługę karty do konta
Bezpieczeństwo transakcji
Transakcja jest bezpieczna – to Ty decydujesz, czy przed każdą płatnością odblokujesz ekran telefonu biometrią lub PIN-em
Żeby korzystać z płatności zbliżeniowych BLIK potrzebujesz aktywnej aplikacji IKO, telefonu z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC
Jak płacić zbliżeniowo BLIKIEM?
Jak płacić zbliżeniowo BLIKIEM?
- 1
Przygotuj telefon
Powiedz sprzedawcy, że chcesz płacić zbliżeniowo. Jeżeli robisz zakupy w kasie samoobsługowej, zamiast opcji „Kod BLIK”, wybierz „Kartę płatniczą” – to włączy czytnik do płatności zbliżeniowych. - 2
Zbliż telefon do terminala
- 3
Transakcja zakończona
Na telefonie i terminalu płatniczym zobaczysz potwierdzenie udanej transakcji.
Uwaga: Aplikacja IKO musi być ustawiona jako domyślna opcja do płatności telefonem (funkcja NFC w Ustawieniach telefonu).
Pytania i odpowiedzi
Jak płacić BLIKIEM zbliżeniowym w sklepie?
Najpierw powiedz sprzedawcy, że chcesz płacić zbliżeniowo (ang. „contactless payment” lub po prostu wskaż na telefon).
Jeżeli płacisz w kasie samoobsługowej, wybierz opcję „Karta płatnicza” – to włączy czytnik do płatności zbliżeniowych. Uwaga: wybranie opcji „Kod BLIK” czy „BLIK” (jeśli taka jest dostępna w danej kasie samoobsługowej) spowoduje, że czytnik będzie oczekiwał na wprowadzenie 6-cyfrowego kodu BLIK, a czytnik płatności zbliżeniowych pozostanie wyłączony.
Kiedy mogę zacząć płacić BLIKIEM zbliżeniowym?
Płatności zbliżeniowe BLIK możesz włączyć od razu po aktywacji aplikacji IKO, czyli też bezpośrednio po otwarciu nowego konta, bez konieczności czekania na przesłanie karty płatniczej (jeśli została zamówiona). Wystarczy Ci aktywna aplikacja IKO, telefon z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC.
Jak włączyć płatności zbliżeniowe BLIK?
- W aplikacji IKO przejdź do: Płatności → Płatności zbliżeniowe i dalej wybierz: Włącz płatności zbliżeniowe.
- Wybierz Płatności zbliżeniowe BLIKIEM i dalej wskaż konto, z którego chcesz płacić BLIKIEM zbliżeniowo oraz wybierz sposób potwierdzania transakcji.
- Potwierdź zmianę i gotowe. Jeżeli nie masz aktywnego NFC, przekierujemy Cię do Ustawień telefonu, gdzie aktywujesz tę funkcję.
Ile kosztuje korzystanie z płatności zbliżeniowych BLIKIEM w IKO?
Nie pobieramy żadnych opłat za płatności BLIKIEM zbliżeniowym w kraju ani za granicą, w tym żadnych opłat za przewalutowanie, gdy płacisz w walucie innej niż PLN.Czy płatności zbliżeniowe BLIKIEM wliczają się do transakcji, które zwalniają mnie z opłaty za kartę lub konto?
Tak. Płatności zbliżeniowe BLIKIEM – podobnie jak płatności kodem BLIK w internecie i terminalach POS – zaliczane są do transakcji, które zwalniają z opłaty za kartę debetową lub konto osobiste, zgodnie z Taryfą Prowizji i Opłat.Dlaczego nie udało mi się zapłacić zbliżeniowo, po wybraniu BLIKA w kasie samoobsługowej?
Wybór opcji „Kod BLIK” lub „BLIK” w kasie samoobsługowej powoduje, że urządzenie będzie oczekiwało na wprowadzenie 6-cyfrowego kodu BLIK, a czytnik płatności zbliżeniowych najczęściej pozostanie wyłączony. Gdy płacisz zbliżeniowo BLIKIEM w kasie samoobsługowej, wybierz opcję „Karta płatnicza” to aktywuje czytnik płatności zbliżeniowych.Czy BLIK zbliżeniowy działa na telefonach Apple?
Nie. Płatności zbliżeniowe BLIK dostępne są teraz tylko na telefonach z systemem operacyjnym Android. Do poprawnego działania BLIKA zbliżeniowego potrzebujesz aktywnej aplikacji IKO, telefonu z systemem Android (wersja min. 6.0) i włączoną funkcją NFC.Czy mogę wypłacić gotówkę z bankomatu za pomocą zbliżeniowego BLIKA?
Nie. Wypłata gotówki jest możliwa przy użyciu 6 cyfrowego kodu BLIK w bankomatach w Polsce – wypłaty kodem BLIK obsługuje około 95% bankomatów w Polsce, w tym wszystkie bankomaty PKO Banku Polskiego.Czy są jakieś limity płatności zbliżeniowych BLIK?
Domyślny dzienny limit kwotowy dla płatności BLIKIEM zbliżeniowym to 10 000 zł, a maksymalny dzienny limit kwotowy to 20 000 zł. Żeby zmienić limit, przejdź do Ustawień IKO w ramach serwisu iPKO lub Inteligo. Uwaga: zmiana tego limitu nie jest możliwa w aplikacji IKO.Czy płacąc BLIKIEM zbliżeniowym muszę mieć włączony internet w telefonie (np. podczas pobytu za granicą) lub gdy jestem poza zasięgiem sieci komórkowej (np. w górach)?
Włączony dostęp do internetu w telefonie czy w ogóle zasięg sieci komórkowej nie są konieczne do płatności zbliżeniowych BLIKIEM. Czasami aplikacja może Cię poprosić o zalogowanie – wtedy będzie Ci potrzebny dostęp do internetu.Czy zapłacę BLIKIEM zbliżeniowo, jeżeli mam wyłączoną obsługę NFC?
Nie. Wyłączenie NFC uniemożliwia płacenie zbliżeniowo BLIKIEM.Czy BLIKIEM zbliżeniowym można płacić za granicą?
Tak, BLIK zbliżeniowy jest akceptowany na całym świecie w każdym terminalu zbliżeniowym oznaczonym logo Mastercard – płacisz jak kartą w telefonie.Po jakim kursie zostanie przeliczona moja płatność zbliżeniowym BLIKIEM?
Transakcje zbliżeniowe BLIK w walutach obcych są przeliczane na złote zgodnie z kursami Mastercard z chwili płatności. Kurs przeliczenia transakcji w danej walucie i danym dniu można sprawdzić w Kalkulatorze walut Mastercard
Uwaga: Korzystając z Kalkulatora w polu „Do” wybierz złote, czyli „POLISH ZLOTY – PLN”, a w polu „Prowizja banku” wpisz 0%, bo nie pobieramy żadnej opłaty za przewalutowanie.
Gdzie mogę sprawdzić kursy Mastercard stosowane do rozliczeń płatności BLIKIEM za granicą?
Kurs można sprawdzić korzystając z Kalkulatora walut Mastercard
Kalkulator walut Mastercard jest aktualizowany od poniedziałku do soboty, o godzinie 15:05 czasu strefy EST (w tej strefie jest np. Nowy Jork) - godzina 15:05 czasu EST to w Polsce zwykle godzina 21:05 (termin zmiany czasu na letni/zimowy w Europie i USA różnią się od siebie). Kursy publikowane w sobotę obowiązują więc do poniedziałku.
Uwaga: Korzystając z Kalkulatora w polu „Do” wybierz złote, czyli „POLISH ZLOTY – PLN”, a w polu „Prowizja banku” wpisz 0%, bo nie pobieramy żadnej opłaty za przewalutowanie.
Czy za granicą lepiej płacić BLIKIEM zbliżeniowym czy kartą wielowalutową do konta?
Gdy za granicą płacisz BLIKIEM zbliżeniowym, transakcja jest zawsze przeliczana na złotówki, bez opłaty za przewalutowanie i po kursie Mastercard. Nie ma tu żadnego znaczenia, czy masz konto walutowe i czy masz na nim pieniądze – transakcja BLIKIEM zbliżeniowym jest zawsze rozliczna w złotówkach i obciąża Twoje konto osobiste.
Karta wielowalutowa pozwala płacić bezpośrednio w walucie połączonego z nią konta walutowego, czyli np. płatności w euro obciążają rachunek walutowy prowadzony w euro bez żadnych przewalutowań. Wcześniej potrzebujesz jednak zapewnić daną walutę na rachunku - pamiętaj, że możesz ją wygodnie wymienić w naszym kantorze internetowym w aplikacji IKO oraz serwisie iPKO. Jedna karta może być podpięta nawet do 10 kont - osobistego w PLN i walutowych w EUR, GBP, USD, CHF, DKK, NOK, SEK, CZK i HUF.
Czy warto korzystać z oferowanej czasem przez sprzedawców za granicą opcji płatności w PLN zamiast w walucie lokalnej - np. EUR czy GBP? Jaki kurs jest stosowany przy takim rozliczeniu?
Sprzedawca za granicą może zaoferować przeliczenie płatności bezpośrednio na PLN – jest to usługa DCC (ang. Dynamic Currency Conversion) czyli dynamiczna wymiana waluty. W takim wypadku kurs, jaki zostanie zastosowany przy rozliczeniu tej płatności, powinien zostać wyświetlony na terminalu płatniczym i jest to własny kurs zagranicznego banku/agenta rozliczeniowego, który rozlicza tę płatność. Gdy decydujesz się na takie przeliczenie na złote w ramach DCC, nie korzystasz z kursu wymiany walut Mastercard bez prowizji za przewalutowanie. Może to oznaczać wyższe koszty transakcji, niż gdy wybierzesz płatność w lokalnej walucie.Czy płacąc zbliżeniowo BLIKIEM potrzebuję jeszcze karty do konta?
To zależy. Jeśli wszystkie płatności w terminalach POS robimy w kraju i właściwie nie wyjeżdżamy za granicę, to poradzimy sobie bez karty debetowej. BLIK zbliżeniowy co do zasady jest akceptowany we wszystkich terminalach w całej Polsce, a gdy potrzebujemy gotówki, to możemy ją wypłacić kodem BLIK w około 95% bankomatów na terenie Polski, w tym ze wszystkich bankomatów PKO Banku Polskiego.
Gdy wyjeżdżamy za granicę sporadycznie i na dodatek do kraju, gdzie płatności zbliżeniowe są już powszechne (np. Czechy, Słowacja czy Włochy), karta nie musi być nam potrzebna. Trzeba jednak pamiętać, że korzystając z BLIKA zbliżeniowego za granicą nie możemy wypłacić gotówki w bankomacie - do tego potrzebujesz karty. Są też kraje, gdzie sieć terminali zbliżeniowych nie jest jeszcze dobrze rozwinięta i tam karta fizyczna również będzie potrzebna.
Osobna kwestia to kursy walut – gdy płacimy BLIKIEM zbliżeniowym w obcej walucie, transakcja jest zawsze przeliczana na złotówki po korzystnym kursie Mastercard, bez opłaty banku za przewalutowanie. W przypadku płatności kartą - zasady rozliczeń zależą od rodzaju karty.
Dodatkowym zagadnieniem są płatności w internecie – kodem BLIK możemy wygodnie płacić w sklepach internetowych w Polsce i wybranych sklepach za granicą, podczas gdy płatności kartą są szerzej akceptowane w zagranicznych sklepach internetowych i serwisach korzystających z subskrypcji.
Czy płatności BLIKIEM zbliżeniowym mogą obciążać moją kartę kredytową?
Obecnie nie ma takiej możliwości. Płatności BLIKIEM zbliżeniowym obciążają konto osobiste. Jeśli chcesz płacić zbliżeniowo kartą kredytową, wskaż tę kartę jako źródło płatności dla płatności zbliżeniowych w IKO, zamiast rachunku osobistego i BLIKA.
Jeżeli dotychczas Twoje płatności kodem BLIK w sklepach i internecie obciążały rachunek Twojej karty kredytowej i chcesz aby nadal tak było, a jednocześnie chcesz płacić zbliżeniowo BLIKIEM, to jest to możliwe. Są to niezależne opcje – sprawdź ustawienia w aplikacji IKO: Ustawienia/Ustawienia BLIK/Źródła płatności BLIK/Płatności w sklepie oraz Płatności w internecie.
Dlaczego na wydrukach z terminali płatniczych pojawia się napis DEBIT MASTERCARD CONTATLESS, a nie BLIK - czy to poprawne?
Tak. Napis DEBIT MASTERCARD CONTATLESS lub podobny może pojawiać się na wydruku dlatego, że transakcje zbliżeniowe BLIK realizowane są w Polsce i na świecie z użyciem technologii dostarczanej przez Mastercard.Czym różnią się płatności zbliżeniowe BLIKIEM od innych zbliżeniowych metod płatności?
Aby płacić BLIKIEM zbliżeniowo, nie musisz mieć karty płatniczej (taka karta w ogóle nie musi być wydana do konta). Korzystając z innych rozwiązań np. z Apple Pay, Garmin Pay lub również płatności zbliżeniowych kartą w aplikacji IKO – wcześniej musisz mieć wydaną kartę (debetową lub kredytową), którą podpinasz jako tzw. źródło pieniądza. W przypadku BLIKA zbliżeniowego płatności obciążają bezpośrednio konto i dlatego karta nie jest potrzebna.Czy wprowadzenie BLIKA zbliżeniowego oznacza wyłączenie możliwości płacenia 6-cyfrowym kodem BLIK?
Nie. Płatności zbliżeniowe BLIKIEM to dodatkowy rodzaj płatności BLIK. Tak jak dotychczas, możesz korzystać z kodu BLIK przy płatnościach w sklepie internetowym, terminalu POS czy do wypłat i wpłat w bankomacie lub wpłatomacie.Czy BLIK zbliżeniowy jest bardziej ekologiczny niż karta płatnicza?
Można tak powiedzieć, ponieważ do płatności zbliżeniowych BLIKIEM nie jest w ogóle potrzebna plastikowa karta płatnicza.
Czy przy płatności BLIKIEM zbliżeniowo mogę skorzystać z opcji tzw. cashbacku, czyli wypłaty gotówki w kasie sklepu?
Obecnie nie ma takiej możliwości.
Jak wybrać sposób potwierdzania płatności?
Przejdź kolejno do Płatności → Płatności zbliżeniowe → Ustawienia płatności → Sposób potwierdzania transakcji.
Wybierz, jak chcesz potwierdzać płatność:
- Odblokowanie ekranu: odblokujesz telefon, np. odciskiem palca i masz 30 sekund na zbliżenie telefonu do terminala płatniczego.
- PIN-em do IKO w telefonie: zbliżasz telefon → dostajesz powiadomienie, wchodzisz w nie i wpisujesz PIN do aplikacji IKO → ponownie zbliżasz telefon.
Jak zarządzać płatnościami zbliżeniowymi BLIKIEM w aplikacji IKO?
- W aplikacji IKO wejdź w Płatności → Płatności zbliżeniowe → Ustawienia płatności.
- Dostosuj opcje płatności do swoich potrzeb:
- Potwierdzaj płatności do 100 zł - domyślnie wyłączony: jeśli włączysz tę opcję, będziesz potwierdzać PIN-em w aplikacji IKO każdą transakcję zbliżeniową telefonem niezależnie od jej kwoty. Domyślnie płatność do 100 zł nie wymaga potwierdzenia.
- Płać bez logowania do IKO - domyślnie włączone: możesz płacić bez logowania do aplikacji.
- Płać zablokowanym telefonem - domyślnie włączone: możesz płacić zablokowanym telefonem z wybudzonym ekranem.
Domyślny dzienny limit kwotowy dla płatności zbliżeniowych BLIKIEM to 10 000 zł, a maksymalny dzienny limit kwotowy to 20 000 zł.
Żeby zmienić limit, w serwisie iPKO lub Inteligo przejdź do ustawień aplikacji IKO. Limitu nie można zmienić w aplikacji IKO.
Więcej o limitach w aplikacji IKO
Na stronie używamy nazw handlowych. Sprawdź, jak te terminy są definiowane w wykazie usług reprezentatywnych.
Aplikacja (mobilna) IKO
Definicja prawna
to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.
Co to dla Ciebie znaczy?
Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.
Serwis (internetowy) iPKO
Definicja prawna
to określenie na usługę bankowości elektronicznej. Jest to usługa polegająca na dostępie do rachunku płatniczego przez internet, umożliwiająca sprawdzenie salda rachunku płatniczego, zmianę limitów dla płatności bezgotówkowych i transakcji dokonywanych przy użyciu karty debetowej lub złożenie innego rodzaju dyspozycji do rachunku.
Co to dla Ciebie znaczy?
Dostęp do rachunku płatniczego przez iPKO oraz IKO, które umożliwiają m.in.: sprawdzenie salda konta, zmianę limitów do płatności bezgotówkowych i transakcji kartą, zlecanie dyspozycji dotyczących rachunku.