Główne cele PSD2
Sprawniejszy i bezpieczniejszy system płatności w całej Unii Europejskiej
Rozwój nowych technologii usług płatniczych
Większa konkurencja na rynku finansowym
Pytania i odpowiedzi
Co to dla Ciebie oznacza?
- Ty decydujesz, kto i w jakim zakresie korzysta z Twoich danych
- W każdej chwili możesz nadać i odebrać dostawcy usług (TPP) dostęp do informacji o swoich kontach
- Dostawcy usług nigdy nie mają wglądu do Twoich danych logowania
- Korzystasz z dodatkowych zabezpieczeń w serwisie iPKO, aplikacji IKO i dla płatności zbliżeniowych kartami
- Dyrektywa PSD2 zwiększa bezpieczeństwo transakcji bankowych, ale pamiętaj też o podstawowych zasadach korzystania z bankowości elektronicznej
Co się zmieniło?
Zewnętrzni dostawcy usług (TPP) zyskają dostęp do informacji o Twoich kontach wyłącznie za Twoja zgodą przez:
- AIS (ang. Account Information Service), czyli dostęp do informacji o Twoich kontach, np. salda i historii transakcji
- PIS (ang. Payment Initiation Service), czyli inicjowanie płatności z Twojego konta
- CAF (ang. Confirmation of the Availability of Funds), czyli potwierdzenie dostępności pieniędzy na Twoim koncie
Jak będą działać zewnętrzni dostawcy? – dowiedz się więcej
Dodatkowe zabezpieczenia w serwisie iPKO, aplikacji IKO i dla płatności zbliżeniowych kartami:- Maskujemy jednorazowe hasła z narzędzi autoryzacji – np. jeśli wpiszesz kod SMS, zamiast cyfr zobaczysz gwiazdki
- Skróciliśmy czas sesji w serwisie iPKO z 10 do 5 minut
- Wprowadziliśmy silne uwierzytelnienie:
-
-
- Żeby zobaczyć transakcje starsze niż 90 dni w serwisie iPKO, wpisz kod ze swojego narzędzia autoryzacji
- W aplikacji IKO powiadomienia push i transakcje starsze niż 90 dni zobaczysz tylko w trybie aktywnym
- Żeby zobaczyć powiadomienia w aplikacji IKO przed zalogowaniem, wpisz swój kod PIN
- Czasami poprosimy Cię o potwierdzenie płatności zbliżeniowych PIN-em – również dla transakcji poniżej 100 zł
- Nie częściej niż co 90 dni, poprosimy Cię o potwierdzenie logowania do serwisu iPKO kodem z Twojego narzędzia autoryzacji
-
Inne zmiany, które wprowadziliśmy w grudniu 2018 r.
- Skróciliśmy czas rozpatrywania reklamacji dot. usług płatniczych z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych
- Wzięliśmy większą odpowiedzialność za nieautoryzowane płatności zrobione Twoją kartą – za transakcje od 50 EUR, wcześniej było to min. 150 EUR
- Zmieniliśmy zasady w zakresie kosztów przelewów zagranicznych w Europejskim Obszarze Gospodarczym – teraz możesz wybrać tylko opcję SHA, czyli koszty przelewu pokrywacie Ty i odbiorca