Jaka jest różnica między pełnomocnictwem a kontem wspólnym?
Jeśli masz konto wspólne | Jeśli jesteś pełnomocnikiem | |
---|---|---|
Jakie mam uprawnienia? | Jakie mam uprawnienia? Zarządzasz kontem w pełnym zakresie – z wyjątkiem dyspozycji, które wymagają zgody każdego z Was | Jakie mam uprawnienia? Dysponujesz pieniędzmi w zakresie, który określi właściciel konta |
Co się dzieje na wypadek śmierci właściciela konta? | Co się dzieje na wypadek śmierci właściciela konta? W przypadku śmierci drugiej osoby, Twoje prawa nie wygasną, a Ty dalej masz pełny dostęp do konta | Co się dzieje na wypadek śmierci właściciela konta? W przypadku śmierci właściciela konta, pełnomocnictwo wygasa i nie możesz zarządzać kontem |
Kto odpowiada za zadłużenie? | Kto odpowiada za zadłużenie? Każde z Was odpowiada za zadłużenie | Kto odpowiada za zadłużenie? Nie odpowiadasz za zadłużenie |
Jak udzielić pełnomocnictwo do konta?
W serwisie iPKO
- 1
Przejdź do Moje sprawy
W Dokumentach: Dyspozycje i Zaświadczenia → Konto → Rachunek bankowy - pełnomocnictwo - 2
W formularzu kliknij Udzielenie pełnomocnictwa, a następnie wybierz konto, którego dotyczy dyspozycja
- 3
Uzupełnij dane i potwierdź wniosek swoim narzędziem autoryzacji
Jeśli macie konto wspólne, każde z Was musi zatwierdzić dyspozycję w swoim serwisie iPKO w zakładce Lista zleceń
W oddziale
- 1
Wniosek o pełnomocnictwo wypełnisz z doradcą – wybierz konto, którego dotyczy dyspozycja
- 2
Ustal poziom dostępu dla pełnomocnika
Status zgłoszenia i potwierdzenie udzielenia lub odwołania pełnomocnictwa znajdziesz w serwisie iPKO.
Ile kosztuje udzielenie lub odwołanie pełnomocnictwa?
Udzielenie pełnomocnictwa
- W serwisie iPKO10 zł
- W placówce banku25 zł
Odwołanie pełnomocnictwa
- W serwisie iPKO10 zł
- W placówce banku25 zł
Pytania i odpowiedzi
Kto może zostać pełnomocnikiem?
Dostęp do swojego konta możesz udzielić osobie, która skończyła 18 lat. Pełnomocnik nie musi być z Tobą spokrewniony – ważne, żeby była to zaufana osoba.
Jaki zakres dostępu do konta ma pełnomocnik?
Zakres dyspozycji, które może realizować pełnomocnik, zależy od poziomu dostępu – czyli rodzaju pełnomocnictwa. Możesz nadać pełnomocnikowi 3 różne poziomy dostępu do konta przez
- serwis iPKO
- aplikację IKO
- infolinię
Jakie są rodzaje pełnomocnictwa?
- Ogólne (pełne) – pełnomocnik ma taki sam dostęp do konta jak Ty, ale nie może udzielać pełnomocnictwa, zawierać umów kredytu odnawialnego, składać wniosków o wydanie nowej karty, złożyć dyspozycji na wypadek śmierci, wypowiedzieć lub zmienić umowy – chyba że zdecydujesz inaczej
- Rodzajowe – pełnomocnik może korzystać tylko z wybranych przez Ciebie funkcji, np. zlecić przelew lub wypłacić gotówkę do wyznaczonego limitu
Czy pełnomocnik musi mieć konto w PKO Banku Polskim?
Tak – jeśli jeszcze nie ma u nas konta, łatwo otworzy je na selfie.
Ilu pełnomocników można wyznaczyć?
Do każdego konta możesz mieć maks. 2 pełnomocników – bez względu na rodzaj pełnomocnictwa.
Co dzieje się z pełnomocnictwem na wypadek śmierci właściciela konta?
Pełnomocnictwo może obejmować czas nieokreślony lub wskazany przez Ciebie we wniosku. Pełnomocnictwo wygasa z chwilą śmierci właściciela konta i od tego momentu pełnomocnik nie może dysponować pieniędzmi na koncie.
Jak odwołać pełnomocnika?
- Złóż odpowiednią dyspozycję w serwisie iPKO lub w naszym oddziale
- W przypadku konta wspólnego wystarczy, że dyspozycję złoży jedno z Was
- Żeby odwołać pełnomocnika, nie potrzebujesz jego zgody lub obecności
Jak zarządzać pełnomocnictwem?
W każdej chwili możesz:
- odwołać pełnomocnika
- zmienić zakres dostępu
- zmienić limity transakcji kartą – jeśli pełnomocnik ma kartę do Twojego konta
Czy pełnomocnik może otrzymać kartę do konta właściciela?
Tak, każdy pełnomocnik może otrzymać specjalną kartę do konta właściciela – tzw. kartę dla użytkownika.
Jak zamówić kartę dla pełnomocnika?
Kartę dla pełnomocnika zamówisz:
- w serwisie internetowym iPKO w Moje produkty → Zamów nową kartę → Karty debetowe do konta
- na infolinii
- w oddziale
Kartę dostaniesz pocztą na wskazany we wniosku adres.
Pamiętaj:
- Ty zarządzasz kartą pełnomocnika – ustalasz limity wypłat gotówki, płatności w sklepach lub w internecie
- Bez Twojej zgody pełnomocnik nie może sam zarządzać kartą – może nią tylko płacić i wypłacać w określonym przez Ciebie zakresie
- Kartę możesz zablokować w dowolnym momencie w serwisie iPKO, aplikacji IKO, w oddziale lub na infolinii