3 kroki do wniosku o świadczenie wspierające?
3 kroki do wniosku o świadczenie wspierające?
- 1
Złóż wniosek w serwisie iPKO
Wybierz Usługi → e-Urząd → Świadczenie wspierające → Złóż wniosek
- 2
Odbierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru
Dostaniesz je na wskazany we wniosku adres e-mail
- 3
Otrzymaj świadczenie
Po pozytywnej weryfikacji wniosku ZUS wypłaci Ci świadczenie
Pytania i odpowiedzi
Wniosek o świadczenie wspierające krok po kroku
Etap 1 – Serwis iPKO
1. Złóż wniosek o świadczenie wspierające w serwisie iPKO
- We wniosku wskaż rachunek na który ma być wypłacane świadczenie
- Podaj swoje dane lub jeżeli jesteś osobą reprezentującą osobę niepełnosprawną również jej dane
- Sesja logowania serwisu iPKO trwa 5 minut – jeżeli przerwiesz wypełnianie wniosku i nastąpi automatyczne wylogowanie, zmiany we wniosku nie zostaną zapisane
- Możesz pobrać wysłany wniosek tylko raz – od razu jak go wypełnisz. W serwisie iPKO pobierzesz potwierdzenie wysłania wniosku i status jego obsługi – masz na to 10 lat
2. Przekazujemy złożony wniosek do ZUS-u
- Nie weryfikujemy danych formalnie i merytorycznie
- Nie mamy żadnych informacji o dalszej obsłudze wniosku
- Usuwamy wniosek i załączniki z naszych systemów od razu po tym, jak prześlemy je do ZUS
Etap 2 – ZUS: Odbierz Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO)
- UPO jest potwierdzeniem, że złożony wniosek prawidłowo przekazano do ZUS-u – otrzymasz je w kilka dni na swojego e-maila
- Adres e-mail, z którego prześlą Tobie UPO, to noreply@zus.pl
- Jeżeli w potwierdzeniu wniosku widzisz status dostarczony, ale nie masz UPO, skontaktuj się z ZUS-em
Etap 3 – ZUS: Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku środki ze świadczenia otrzymujesz każdego miesiąca
Po wysłaniu wniosku jego obsługą zajmuje się ZUS
O bezpieczeństwie
- Aby złożyć wniosek, nie instalujesz żadnych aplikacji lub oprogramowania
- Nigdy nie poprosimy Cię o podanie jakichkolwiek informacji dotyczących wniosku poprzez e-mail lub SMS
Kto może otrzymać świadczenie?
Świadczenie wspierające przysługuje osobie z niepełnosprawnościami w wieku od ukończenia 18 roku życia posiadającej decyzję ustalającą poziom potrzeby wsparcia, w której potrzebę wsparcia określono na poziomie od 70 do 100 punktów, wydaną w ramach zmodyfikowanego systemu orzecznictwa o niepełnosprawności, na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.Kiedy mogę złożyć wniosek o świadczenie wspierające?
- Wniosek o przyznanie świadczenia wspierającego należy złożyć po uzyskaniu decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia (nie wcześniej jednak niż w miesiącu w którym decyzja ta stała się ostateczna).
- Natomiast, wnioski o wydanie decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia można składać od 1 stycznia 2024 r.
Co istotne: świadczenie wspierające będzie wprowadzane w trzech etapach począwszy od 1 stycznia 2024 r., a skończywszy na finalnym jego wdrożeniu, które nastąpi 1 stycznia 2026 r. Oznacza to, że osoby z niepełnosprawnościami - w zależności od przyznanej im liczby punktów oceny potrzeby wsparcia – będą uzyskiwać prawo do świadczenia wspierającego w kolejnych latach.
Harmonogram wprowadzenia świadczenia wspierającego:
- I etap – od 1 stycznia 2024 r. – świadczenie wspierające dostępne dla osób z niepełnosprawnościami z najwyższymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 87 do 100 pkt
- II etap – od 1 stycznia 2025 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne także dla osób z niepełnosprawnościami z kolejnymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 78 do 86 pkt
- III – ostatni etap – od 1 stycznia 2026 r. – świadczenie wspierające będzie dostępne także dla osób z niepełnosprawnościami z pozostałymi uprawniającymi poziomami potrzeby wsparcia, tj. od 70 do 77 pkt.
Uwaga: Powyższy harmonogram nie dotyczy osób z niepełnosprawnościami, na które ich opiekunowie co najmniej w dniu 1 stycznia 2024 r. lub później pobierali dotychczasowe świadczenie pielęgnacyjne, specjalny zasiłek opiekuńczy, zasiłek dla opiekuna lub świadczenie pielęgnacyjne na nowych zasadach – w przypadku takich osób z niepełnosprawnościami uzyskanie przez nie co najmniej 70 pkt w decyzji o poziomie potrzeby wsparcia, już od 1 stycznia 2024 r. będzie uprawniać do otrzymania świadczenia wspierającego.
Gdzie i jak złożyć wniosek o świadczenie wspierające?
Ustalenie prawa do świadczenia wspierającego oraz jego wypłata następuje na wniosek osoby z niepełnosprawnościami lub osoby upoważnionej do jej reprezentowania.
Aby uzyskać prawo do świadczenia wspierającego, wniosek należy złożyć do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wyłącznie przez Internet za pośrednictwem jednego z kanałów wnioskowania:- Platformę PUE ZUS
- Bankowość elektroniczną
W jakiej wysokości przysługuje świadczenie?
Wysokość renty socjalnej jest równa kwocie najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy. Co roku świadczenie jest waloryzowane. Aktualną informację o wysokości renty socjalnej znajdziesz na stronach ZUS.
Świadczenie wspierające przysługuje miesięcznie w wysokości:
- 220% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 95 do 100 punktów;
- 180% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 90 do 94 punktów;
- 120% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 85 do 89 punktów;
- 80% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 80 do 84 punktów;
- 60% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 75 do 79 punktów;
- 40% renty socjalnej – jeżeli w decyzji ustalającej poziom potrzeby wsparcia potrzebę tę określono na poziomie od 70 do 74 punktów.
Kiedy mogę złożyć wniosek w serwisie iPKO?
Możesz złożyć wniosek, jeśli masz aktywny dostęp do serwisu iPKO.
Jestem waszym klientem i mam dostęp do serwisu iPKO. Dlaczego nie mogę złożyć wniosku?
Jeśli masz u nas konto, ale nie potwierdzisz swoich danych w naszym oddziale, nie możesz złożyć wniosku w serwisie iPKO. Aby zyskać pełny dostęp, potwierdź swoją tożsamość w naszym oddziale.Jaki numer konta mam podać we wniosku do wypłaty świadczeń?
Możesz wskazać konto w naszym lub dowolnym banku.Czy mogę zmienić złożony wniosek w serwisie iPKO?
Nie możesz edytować już złożonego wniosku.Kto decyduje o przyznaniu mi świadczenia? Jaka jest wasza rola w tym procesie?
Decyzję podejmuje ZUS. My weryfikujemy Twoją tożsamość i udostępniamy możliwość złożenia wniosku w serwisie iPKO.Czy do przyznania świadczenia bierzecie pod uwagę moje dane z banku?
We wniosku widnieją Twoje podstawowe dane osobowe, m.in. imię, nazwisko, PESEL i numer konta w naszym banku – jeśli wskażesz go jako konto do wypłaty świadczenia. Nie przekazujemy żadnych informacji o produktach i usługach, z których u nas korzystasz.Na jakiej podstawie umożliwiacie składanie wniosków o świadczenia?
Mamy porozumienie z ZUS-em o składaniu wniosku o świadczenie w serwisach bankowości internetowej – na podstawie ustawy o pomocy państwa.Co oznaczają statusy mojego wniosku w serwisie iPKO?
- Przetwarzany – przesyłamy wniosek do ZUS-u
- Dostarczony – wysłaliśmy wniosek do ZUS-u – jego dalszą obsługą zajmuje się urząd gminy
- Błąd dostarczenia – nie dostarczyliśmy wniosku do ZUS-u, musisz wysłać go ponownie – poinformujemy Cię o tym również telefonicznie
Statusy potwierdzenia złożenia wniosku mogą zmieniać się raz na dobę
Czym różni się potwierdzenie złożenia wniosku z serwisu iPKO od Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO) lub Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia (UPP)?
- Kiedy złożysz wniosek w serwisie iPKO, my wystawiamy potwierdzenie złożenia wniosku do ZUS-u – jest ono dostępne w zakładce ze złożonymi wnioskami
- UPP lub UPO wniosku otrzymasz z ZUS na adres e-mail w momencie, kiedy wniosek zarejestruje ZUS
- Jeśli otrzymasz potwierdzenie złożenia wniosku i UPO, oznacza to, że przyjęto wniosek – nie, że otrzymasz świadczenie
Kiedy i skąd mogę pobrać potwierdzenie złożenia wniosku?
Potwierdzenie pobierzesz od razu po złożeniu wniosku w serwisie iPKO. Status potwierdzenia może się zmieniać – aktualizujemy go raz na dobę w zakładce Złożone wnioski.Jak złożyć reklamację?
Możesz złożyć reklamacje wniosku o świadczenie wspierające:
- u nas – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu iPKO
- do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty świadczenia. Zadzwoń na infolinię: 22 290 55 00 – od pon. do pt. w godz. 8.00-15.00
Mój podopieczny już nie kwalifikuje się do wypłaty świadczenia wspierającego. Jak zaktualizować wniosek w serwisie iPKO?
Nie możesz aktualizować wniosku za naszym pośrednictwem. Jeśli sytuacja w Twojej rodzinie się zmieniła, skontaktuj się z ZUS-em.Mam błąd we wniosku. Czy mogę go poprawić?
Nie możesz zmienić już złożonego wniosku – możesz wysłać kolejny.Czy mogę złożyć wniosek w serwisie iPKO, jeśli mam w rodzinie dzieci lub osoby bez numeru PESEL?
W takiej sytuacji dołącz do swojego wniosku akt urodzenia dziecka lub informację o jego innym dokumencie, np. paszporcie.
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 7 lipca 2023 r. o świadczeniu wspierającym