Od 01.10 program Aktywnie w żłobku zastąpi Dofinansowanie do żłobka
Co warto wiedzieć przed wypełnieniem wniosku?
online
- 1
Kiedy możesz skorzystać ze wsparcia
Jeżeli nie otrzymujesz na dziecko Rodzinnego Kapitału Opiekuńczego, możesz skorzystać ze wsparcia:
- Na pierwsze i jedyne dziecko w rodzinie
- Na pierwsze dziecko z rodziny, w której kolejne dziecko jest objęte Rodzinnym Kapitałem Opiekuńczym
- Na dziecko przed ukończeniem 12 miesiąca i po ukończeniu 36 miesiąca życia, jeśli korzysta ze żłobka, klubu dziecięcego lub opieki dziennego opiekuna
- 2
Profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli złożysz wniosek w serwisie internetowym iPKO, ZUS sprawdzi czy masz profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Jeżeli nie, ZUS założy Ci taki profil – dane do logowania dostaniesz na adres e-mail i numer telefonu
Dofinansowanie opłaty za pobyt w żłobku, klubie dziecięcym lub u dziennego opiekuna przysługuje Ci także na pierwsze i jedyne w rodzinie dziecko, a także na pierwsze dziecko, jeśli na kolejne otrzymujesz Rodzinny Kapitał Opiekuńczy
3 kroki do Wniosku Dofinansowanie pobytu w żłobku
online
- 1
Zaloguj się do iPKO
W serwisie internetowym iPKO wybierz kolejno e-Urząd → Dofinansowanie pobytu w żłobku → Złóż wniosek i wypełnij go - 2
Złóż wniosek
Na adres e-mail z wniosku otrzymasz Urzędowe Potwierdzeniem Odbioru (UPO) wysłane z adresu noreply@zus.pl - 3
Wypłata świadczenia
Po weryfikacji ZUS wypłaci świadczenie na konto podmiotu prowadzącego żłobek, klub dziecięcy, zatrudniającego dziennego opiekuna lub konto dziennego opiekuna, jeśli prowadzi działalność
Pytania i odpowiedzi
- Jaki jest zakres Dofinansowania pobytu w żłobku?Do 400 zł miesięcznie, ale nie więcej niż wysokość opłaty rodzica za pobyt dziecka w danej placówce, z uwzględnieniem przyznanych zniżek. Do opłaty za pobyt dziecka nie wlicza się opłaty za wyżywienie. Jeśli jako rodzic płacisz np. 300 zł miesięcznie za pobyt dziecka w żłobku, dofinansowanie również wyniesie 300 zł miesięcznie.
- Jestem klientem PKO Banku Polskiego i mam dostęp do serwisu internetowego iPKO. Dlaczego nie mogę złożyć wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku?Jeśli otworzyłeś konto w PKO Banku Polskim potwierdzając swoje dane przelewem aktywacyjnym z innego banku i nie potwierdziłeś swoich danych osobowych w naszym oddziale, nie możesz złożyć wniosku „Dofinansowanie pobytu w żłobku” przez serwis internetowy iPKO. Żeby to zrobić, potwierdź swoją tożsamość w dowolnym oddziale PKO Banku Polskiego. Wniosek możesz złożyć w serwisie internetowym iPKO - jeśli jesteś matką albo ojcem dziecka i masz numer PESEL. Jeśli nie masz numeru PESEL, możesz złożyć wniosek przez . Jeśli jesteś matką albo ojcem dziecka i masz numer PESEL, także możesz złożyć wniosek przez portal Emp@tia.
- Czy po wysłaniu wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku przez serwis internetowy iPKO będzie można go modyfikować?
Nie, wniosku nie można edytować po złożeniu. Jeśli musisz zrobić korektę, złóż drugi wniosek do ZUS. Możesz to zrobić przez bank albo Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
- Kto może złożyć wniosek Dofinansowanie pobytu w żłobku: jeden rodzic czy oboje?
Wniosek składa tylko jeden z rodziców dziecka. Jeśli rodzice są np. po rozwodzie — wniosek składa ten rodzic, z którym dziecko zamieszkuje i który je utrzymuje.
- Skąd będę wiedzieć, że dostałem UPO/UPP z wiarygodnego źródła?
Wiadomość e-mail z UPO otrzymasz z adresu e-mail: noreply@zus.pl
- Czy do przyznania Dofinansowania pobytu w żłobku brane są pod uwagę moje dane, którymi dysponuje bank?
Pomagamy Ci w wypełnianiu wniosku podstawiając podstawowe dane osobowe, m.in. imię, nazwisko, PESEL. Nie przekazujemy w ramach wniosku o dofinansowanie żadnych informacji o produktach i usługach, które masz w banku.
Ważne:
Bank nie weryfikuje formalnie i merytorycznie danych podanych we wniosku i nie ma informacji o jego dalszej obsłudze przez ZUS. Wniosek oraz załączniki są bezpowrotnie usuwane z serwerów banku po wysłaniu do systemu informatycznego ZUS. Za rozpatrzenie wniosku oraz wypłatę dofinansowania odpowiada Zakład Ubezpieczeń Społecznych. PKO Bank Polski umożliwia złożenie wniosku „Dofinansowanie pobytu w żłobku” w serwisie internetowym iPKO, jeśli jesteś rodzicem dziecka i masz numer PESEL. Złożenie wniosku w oddziale, agencji lub na infolinii nie jest możliwe
- Czym różni się potwierdzenie złożenia wniosku, które mogę pobrać z serwisu internetowego iPKO od Urzędowego Potwierdzenia Odbioru (UPO)/ Urzędowego Poświadczenia Przedłożenia (UPP)?
Potwierdzenie złożenia wniosku jest wystawiane przez bank w serwisie internetowym iPKO po wypełnieniu wniosku i jest dostępne w zakładce z wnioskami wypełnionymi. Potwierdza ono, że przesłaliśmy Twój wniosek do ZUS-u. Potwierdzenie złożenia wniosku może mieć kilka statusów:
- przetwarzany – oznacza, że bank jest w trakcie przekazywania wniosku do systemu ZUS
- dostarczony - oznacza, że wniosek został przekazany do systemu ZUS
- błąd dostarczenia - oznacza, że wniosek nie został przekazany do systemu ZUS i należy ponownie wypełnić wniosek. Informację tę dodatkowo przekazuje wnioskującemu pracownik naszej infolinii.
Statusy potwierdzenia złożenia wniosku mogą się zmieniać raz na dobę.
Urzędowe Poświadczenie Przedłożenia będące Urzędowym Potwierdzeniem Odbioru wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku otrzymasz na adres e-mail podany we wniosku w momencie, gdy wniosek zostanie zarejestrowany w systemie ZUS.
Otrzymanie potwierdzenia złożenia wniosku z banku oraz UPO nie gwarantuje przyznania dofinansowania, a jedynie potwierdza, że wniosek został przyjęty do rozpoznania.
- Kiedy i skąd mogę pobrać potwierdzenie złożenia wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku wystawiane przez bank?
- Gdzie znajdę informacje na temat wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku i jego obsługi?
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o dofinasowaniu).
- W jaki sposób możesz złożyć reklamacje do wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku?
Reklamacje dotyczące wniosku o Dofinansowanie pobytu w żłobku składaj:
- w banku – jeżeli dotyczą problemów z dostępem lub wysłaniem wniosku z serwisu internetowego iPKO. Sprawdź nasze zasady rozpatrywania reklamacji
- do ZUS-u – jeżeli dotyczą obsługi złożonego wniosku lub wypłaty dofinansowania:
- pod numerem specjalnej infolinii: 22 290 55 00 (czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00 - 15.00)
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00, 22 560 16 00 lub na adres: cot@zus.pl
- we wszystkich placówkach ZUS lub podczas e-wizyty w ZUS
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2011 r. poz. 75 z późn. zm.)