Spoofing, czyli telefoniczne oszustwo
Jak przebiega spoofing?
- Numer telefonu, z którego dzwonią oszuści może wyświetlać się jako prawidłowy numer telefonu firmy lub instytucji
- Oszuści mogą prosić np. o podanie loginu i hasła do bankowości internetowej, a potem o kod SMS, żeby wejść na Twoje konto i wykonać z niego przelew
- Oszuści nakłaniają przez telefon do zainstalowania dodatkowego oprogramowania lub aplikacji
- Oszust nie będzie chciał zweryfikować swojej tożsamości
Powód prośby o podanie poufnych danych może być różny, np. awaria systemów, prowadzone przez policję śledztwo czy zagrożenie utraty pieniędzy.
Jak zweryfikować pracownika w aplikacji IKO?
W aplikacji IKO
- 1
Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO
- 2
Po chwili dostaniesz powiadomienie w aplikacji IKO z jego danymi
- 3
Poproś pracownika o jego imię, nazwisko, stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni
Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę
Jeśli dzwoniący odmówi weryfikacji, poda błędne dane lub weryfikacja nie będzie możliwa – rozłącz się i zadzwoń na naszą infolinię. Tam także możesz potwierdzić tożsamość naszego pracownika:
- 800 302 302
(brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach opłata zgodna z taryfą operatora) - +48 81 535 60 60
(do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora)
Pamiętaj! Pracownik banku nigdy nie poprosi Cię o dane karty płatniczej oraz jej PIN, o login i hasło do bankowości elektronicznej, pełny numer PESEL czy kod BLIK. Nie będzie też namawiał do instalacji dodatkowego oprogramowania.