Sieć, urządzenia i oprogramowanie
Korzystaj tylko z legalnego i zaktualizowanego oprogramowania
(system, aplikacje, przeglądarki internetowe, programy antywirusowe)
Pobieraj i aktualizuj IKO w autoryzowanych sklepach Google Play, App Store lub App Gallery
Używaj zapory sieciowej (firewall) i systematycznie skanuj komputer programem antywirusowym
Nie loguj się do bankowości elektronicznej przez publiczne, niezabezpieczone Wi-Fi
(dotyczy to też urządzeń publicznie dostępnych np. w kafejkach, hotelach)
Nie podłączaj zewnętrznych nośników danych (tj. pendrive) do swojego urządzenia
(jeśli nie masz pewności co do ich bezpieczeństwa)
Blokuj dostęp do telefonu i komputera
Nie instaluj na komputerze oprogramowania z nieznanych źródeł
(nigdy nie przesyłamy linków i załączników do dodatkowych zabezpieczeń w postaci np. certyfikatu e‑security, aplikacji antywirusowej lub innego dodatkowego oprogramowania)
Bezpieczne logowanie do serwisu iPKO
Login i hasło
- Twórz skomplikowane hasła, trudne do odgadnięcia dla innych - pamiętaj o użyciu małych i wielkich liter, cyfr i znaków specjalnych: `!@#$%^&* () _+-={} []:; ’,.<>?. Hasło nie może mieć polskich liter (np. ł, ś)
- Zadbaj, żeby nikt inny nie znał Twoich danych do logowania
- Nie zapisuj nigdzie loginów i haseł - zamiast funkcji ‘zapamiętaj hasło’ w przeglądarce internetowej, używaj niezależnych managerów haseł o silniejszych algorytmach szyfrowania
- Nie używaj tego samego hasła do różnych kont i zmieniaj je regularnie
Obrazek bezpieczeństwa
Obrazek bezpieczeństwa to grafika, którą wybierasz podczas pierwszego logowania do serwisu iPKO. Obrazek jest dodatkowym zabezpieczeniem logowania. Wybrany przez Ciebie obrazek powinien pojawiać się za każdym razem, gdy podczas logowania podasz swój numer klienta lub przyjazny login
- Jeśli wyświetlony zostanie inny obrazek: sprawdź czy numer klienta / przyjazny login jest poprawnie wpisany i czy jesteś na właściwej stronie logowania do iPKO https://www.ipko.pl/
- Jeśli obrazek nie zostanie wyświetlony: najprawdopodobniej jesteś na fałszywej stronie imitującej stronę logowania do iPKO, nie podawaj żadnych danych i zgłoś nam taką sytuację
Zabezpieczenia logowania
Logowanie do serwisu iPKO możesz zabezpieczyć w wybrany sposób:
- dodatkowym zabezpieczeniem logowania
- dwuetapowym logowaniem w aplikacji IKO
- Twoim narzędziem autoryzacji
Dodatkowe zabezpieczenie logowania:
- To rozwiązanie, dzięki któremu przeanalizujemy parametry Twojego urządzenia i sposób, w jaki korzystasz z serwisu iPKO – jeśli wyrazisz na to zgodę
- Możesz zyskać dodatkową ochronę przed cyberprzestępcami w sytuacji, gdy Twoje dane logowania (np. login, hasło) zostaną wykradzione, a oszuści spróbują zalogować się do Twojego konta
- Nie będziemy wymagać dodatkowej autoryzacji, np. kodem SMS, jeśli włączysz dodatkowe zabezpieczenie logowania
- Po wycofaniu zgody wylogujemy Cię z serwisu iPKO i wyczyścimy listę urządzeń zaufanych
Jak mogę wyrazić lub odwołać zgody na dodatkowe zabezpieczenie logowania?
- Zrobisz to w serwisie iPKO: wybierz swoje inicjały (w górnej części ekranu) → Ustawienia → Twoje dane → Zarządzanie zgodami
- Po wycofaniu zgody wylogujemy Cię z serwisu iPKO i wyczyścimy listę urządzeń zaufanych
Dwuetapowe logowanie w aplikacji IKO:
-
Dwuetapowe logowanie do iPKO to potwierdzenie logowania w aplikacji IKO. Ze względów bezpieczeństwa co 90 dni poprosimy Cię o zalogowanie z narzędziem autoryzacji.
Jak włączyć dwuetapowe logowanie?W serwisie iPKO lub aplikacji IKO wejdź w Ustawienia → Dostęp i bezpieczeństwo → Autoryzacja
Jak się logować?Wpisz login i hasło i dodatkowo potwierdź logowanie w aplikacji IKO.
Narzędzie autoryzacji:
Jeśli korzystasz z serwisu iPKO, możesz wybrać dowolne narzędzie autoryzacji:
- mobilną autoryzację w aplikacji IKO
- kody SMS
- kartę kodów jednorazowych
Jak ustawić narzędzie autoryzacji?- W serwisie iPKO wejdź w: Ustawienia → Dostęp i bezpieczeństwo → Autoryzacja
- Wybierz narzędzie autoryzacji, które chcesz włączyć i potwierdź zmianę.
Więcej o zabezpieczeniach logowania w iPKOWłaściwa strona logowania do banku - jak rozpoznać?
Korzystaj tak, jak Ci wygodniej. Na telefonie, komputerze lub tablecie:
- Wpisz adres strony logowania https://www.ipko.pl lub przejdź do strony logowania klikając w Zaloguj się na stronie https://www.pkobp.pl
- Nie używaj wyszukiwarek internetowych (Google, Yahoo, Bing i inne), aby znaleźć stronę logowania - znalezione odpowiedzi mogą odsyłać do nieprawidłowych lub fałszywych stron
- Sprawdź, czy w polu adresu strony widzisz https://www.ipko.pl
- Sprawdź, czy jesteś na stronie, której adres zaczyna się od https oraz czy strona banku ma zamkniętą kłódkę. Oznacza to, że połączenie jest szyfrowane, czyli wszystkie dane wymieniane między Twoją przeglądarką a serwerami banku są zaszyfrowane
Uwaga! Sam symbol zamkniętej kłódki nie gwarantuje bezpieczeństwa. Fałszywe strony też mogą wykorzystywać ten symbol, dlatego przed każdym logowaniem upewnij się, że adres strony banku i jej certyfikat bezpieczeństwa są prawidłowe, a kłódka jest zamknięta - Sprawdź, czy certyfikat bezpieczeństwa jest prawidłowy:
certyfikat powinien być wystawiony dla PKO Bank Polski SA, żeby to sprawdzić kliknij kłódkę, która jest obok paska adresu → wybierz: Zabezpieczone połączenie → wybierz przycisk: Więcej informacji (na dole rozwijanego menu) → wybierz przycisk: Bezpieczeństwo → wybierz przycisk: Wyświetl certyfikat - Sprawdź, czy strona logowania wyświetla się poprawnie i pokazują się na niej wszystkie elementy - w tym Twój obrazek bezpieczeństwa (po wpisaniu Twojego numeru klienta lub loginu)
- Jeżeli na stronie logowania pojawią się jakiekolwiek nieprawidłowości lub dodatkowe pola, które powinieneś uzupełnić np. wpisać dane osobowe lub hasło jednorazowe – nie uzupełniaj ich i natychmiast skontaktuj się z nami
- Upewnij się, że nikt nie zobaczy Twojego numeru klienta/loginu i hasła podczas logowania
- Podczas logowania dodaj swój komputer, tablet lub telefon jako urządzenie zaufane. Urządzenie zaufane to sprzęt (np. laptop, tablet, telefon, itp.) i przeglądarka internetowa, z których najczęściej korzystasz, żeby zalogować się do serwisu iPKO. Możesz zarządzać urządzeniami zaufanymi po zalogowaniu do iPKO: Moje sprawy → Ustawienia → Urządzenia zaufane
- Po zalogowaniu sprawdź datę i godzinę ostatniego logowania
Logowanie z kluczem bezpieczeństwa
- Klucz ochroni Cię nawet, gdy oszust pozna Twój login i hasło
- Zabezpiecz kluczem serwis iPKO i popularne serwisy i usługi
- Klucz bezpieczeństwa to urządzenie z wtykiem USB, wyglądem przypomina pendrive
- Taki klucz kupisz w popularnych sklepach z elektroniką
Bezpieczne logowanie do aplikacji mobilnej IKO
4-cyfrowy kod PIN
- Używaj trudnych do odgadnięcia kombinacji (inne niż np. 0000 lub 1234)
- Nie zapisuj go w żadnym miejscu
- Jeśli będziesz podejrzewać, że ktoś mógł go poznać, niezwłocznie zmień go w serwisie iPKO/Inteligo w zakładce IKO
Skan twarzy
- Loguj się na selfie – szybciej i bez wpisywania kodu PIN
- Bezpiecznie – masz pewność, że tylko Ty możesz odblokować swoją aplikację
- Opcja dostępna na wybranych urządzeniach
Odcisk palca
- Loguj się szybciej – wystarczy, że przyłożysz swój palec do czytnika
- Nie musisz każdorazowo wpisywać swojego PIN-u do IKO
- Chronisz swoją aplikację – tylko Ty możesz ją odblokować
Dostępne na wybranych telefonach z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google i z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch ID.
Ze względów bezpieczeństwa czasem możemy poprosić Cię o podanie kodu PIN, pomimo logowania skanem twarzy lub odciskiem palca.
Mobilna autoryzacja
Możesz użyć mobilnej autoryzacji np. do potwierdzenia przelewu w serwisie iPKO lub na infolinii
Bezpieczeństwo
Zaawansowane mechanizmy bezpieczeństwa gwarantują ochronę realizowanej operacji
Wygoda i szybkość
Nie musisz przepisywać kodów, wystarczy potwierdzić operację w IKO
Czytelność
Szczegóły operacji prezentowane są w jasnej i przejrzystej formie
Zanim potwierdzisz operację porównaj szczegóły powiadomienia autoryzacyjnego i operacji, którą zlecasz. Koniecznie sprawdź numer operacji, kwotę transakcji i numer konta odbiorcy
Jak włączyć mobilną autoryzację?
W aplikacji IKO
- 1
Rozwiń swój profil (kliknij inicjały) lub kliknij Więcej → Ustawienia → w: Bezpieczeństwo i dostępy wybierz: Narzędzia autoryzacyjne → wybierz: Aplikacja IKO → i wybierz urządzenie, którego będziesz używać do mobilnej autoryzacji (telefon, na którym masz swoje IKO)
- 2
Kliknij Zatwierdź, a następnie podaj kod z dotychczasowej metody autoryzacji
(kod SMS lub kod z karty kodów jednorazowych).
W serwisie iPKO
- 1
Wybierz Ustawienia → Autoryzacja → Zmień narzędzie autoryzacyjne
- 2
Jako narzędzie autoryzacyjne wybierz Aplikację mobilną IKO. Możesz też włączyć zatwierdzanie logowania do serwisu iPKO w IKO (tzw. dwuetapowa weryfikacja). Następnie kliknij Dalej
- 3
Wybierz urządzenie, którego będziesz używać do mobilnej autoryzacji, a następnie podaj kod z dotychczasowej autoryzacji (kod SMS lub z karty kodów jednorazowych)
- 4
Zaloguj się do IKO na wskazanym wcześniej urządzeniu i potwierdź aktywację mobilnej autoryzacji
W serwisie Inteligo
- 1
Wejdź w Dane i ustawienia → Karty, mobilna autoryzacja, SMS → Zmień narzędzie autoryzacyjne
- 2
Jako narzędzie autoryzacyjne wybierz Aplikację mobilną IKO
Możesz też dodatkowo włączyć zatwierdzanie logowania do serwisu internetowego Inteligo w IKO (tzw. dwuetapowa weryfikacja) i kliknij Dalej - 3
Wybierz urządzenie, którego będziesz używać do mobilnej autoryzacji
Następnie podaj kod z dotychczasowej autoryzacji (kod SMS lub kod z karty kodów jednorazowych) - 4
Zaloguj się do IKO na wskazanym wcześniej urządzeniu i potwierdź aktywację mobilnej autoryzacji
Jeżeli chociaż jeden ze szczegółów powiadomienia autoryzacyjnego nie będzie się zgadzał, zgłoś nam to i nigdy nie akceptuj takiego powiadomienia! To może być oszustwo!