MiFID
Aby wzmocnić ochronę klientów korzystających z usług inwestycyjnych i instrumentów finansowych, w przepisach wewnętrznych i w procesie obsługi stosujemy się do wymogów MiFID II.
Definicja
MiFID II to pakiet regulacji przyjętych przez Parlament Europejski w 2014 roku. Obejmuje Dyrektywę oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz europejskie i krajowe przepisy wykonawcze
Cel
Podstawowym celem MiFID II jest zapewnienie klientom odpowiedniego poziomu ochrony inwestycyjnej, uczciwej konkurencji w sektorze finansowym oraz przejrzystości działania firm inwestycyjnych i banków na rynkach instrumentów finansowych w Unii Europejskiej.
Informacje o PKO Banku Polskim
Bank świadczy usługi w zakresie obrotu instrumentami finansowymi bezpośrednio w komórkach organizacyjnych Centrali Banku, Oddziałach Banku, Centrach Korporacyjnych, w Punktach Obsługi Klientów Biura Maklerskiego oraz za pomocą kanałów bankowości elektronicznej iPKO, Inteligo, Supermakler - więcej
Zachęty
W związku ze świadczeniem usług inwestycyjnych PKO Bank Polski przyjmuje następujące świadczenia pieniężne i niepieniężne (dalej „zachęty”)
Wymogi MiFID II
Bank funkcjonuje zgodnie z wymogami MiFID II:
- działa uczciwie, sprawiedliwie, profesjonalnie, zgodnie z zasadami najlepiej pojętego interesu klienta,
- dostarcza klientom właściwe i kompletne informacje - rzetelne, jednoznaczne i niewprowadzające w błąd,
- oferuje klientom produkty inwestycyjne i świadczy usługi dostosowane do ich wiedzy, doświadczenia i indywidualnych potrzeb.
W kontekście wymogów MiFID II bank wykonuje dwa rodzaje czynności:
- Przed zawarciem umowy o świadczenie usługi:
- klasyfikuje klienta, aby określić poziom przysługującej mu ochrony inwestycyjnej,
- ocenia adekwatność i odpowiedniość produktów i usług,
- dostarcza klientowi informacje o instrumentach finansowych (oraz lokatach strukturyzowanych) i usługach inwestycyjnych,
- zawiera z klientem właściwą umowę o usługę inwestycyjną.
- W trakcie świadczenia usługi inwestycyjnej:
- za każdym razem przy sprzedaży produktu weryfikuje czy klient znajduje się w grupie docelowej określonego produktu i w stosownych przypadkach ostrzega klienta,
- gdy realizuje zlecenia, działa w najlepiej pojętym interesie klienta,
- przekazuje klientowi potwierdzenia zawartych transakcji i zestawienia przechowywanych lub rejestrowanych aktywów,
- zarządza potencjalnymi konfliktami interesów, związanymi transakcjami lub usługami na rzecz klienta,
- rozpatruje reklamacje.
Klasyfikacja klientów oraz ocena odpowiedniości i adekwatności
Na czym polega klasyfikacja?
Klasyfikacja to przypisanie klientom (potencjalnym i aktualnym) jednej z następujących kategorii:
- Klient detaliczny,
- Klient profesjonalny,
- Uprawniony kontrahent.
Każda z tych kategorii różni się poziomem ochrony inwestycyjnej. Najszerszy zakres ochrony przysługuje klientom detalicznym. Ochrona klientów profesjonalnych i uprawnionych kontrahentów jest ograniczona.
Zasady klasyfikacji klientów PKO Banku Polskiego, poziomy ochrony poszczególnych kategorii klientów i warunki ewentualnej zmiany kategorii znajdują się w Broszurze informacyjnej MiFID
Na czym polega ocena odpowiedniości i adekwatności?
Aby oferować instrumenty finansowe i świadczyć usługi inwestycyjne, trzeba ocenić adekwatność i odpowiedniość usług i instrumentów finansowych (oraz lokat strukturyzowanych) dla danego klienta. Celem oceny odpowiedniości jest ustalenie, czy usługa inwestycyjna i instrument finansowy spełnia cele i potrzeby Klienta, w tym w zakresie jego tolerancji ryzyka oraz czy Klient może ponieść finansowo wszelkie ryzyka odpowiadające jego celom i potrzebom, a także posiada wiedzę i doświadczenie inwestycyjne konieczne do zrozumienia ryzyka związanego ze świadczoną usługą inwestycyjną lub instrumentem finansowym będącym jej przedmiotem.
Proces badania adekwatności to określenie, na podstawie udzielonych przez Klienta informacji, czy wiedza i doświadczenie Klienta są
wystarczające do samodzielnej oceny ryzyka inwestowania w dany instrument finansowy lub lokatę strukturyzowaną Dlatego prosimy klientów o wypełnienie ankiety. Ankieta zawiera pytania o m.in.:
- wiedzę i doświadczenie klienta na temat produktów i usług inwestycyjnych/finansowych,
- cele i potrzeby inwestycyjne klienta,
- poziom akceptowalnego ryzyka inwestycji,
- sytuację finansową klienta.
Przy ocenie adekwatności i odpowiedniości usług inwestycyjnych i instrumentów finansowych bank zakłada, że uprawniony kontrahent i klient profesjonalny mają konieczną wiedzę i doświadczenie inwestycyjne i są w stanie ponieść finansowo wszelkie ryzyko odpowiadające ich celom i potrzebom. Dlatego formularz oceny adekwatności i odpowiedniości dla klienta profesjonalnego różni się od formularza oceny klienta detalicznego.
Na życzenie klienta możemy w każdej chwili ponownie ocenić odpowiedniość usług.
Zasady świadczenia usług
Potwierdzenia zawarcia transakcji
Za każdym razem klient otrzymuje od banku potwierdzenie zawarcia transakcji albo informację o warunkach realizacji zlecenia. Bank przekazuje to potwierdzenie niezwłocznie, najpóźniej następnego dnia roboczego po dniu zawarcia transakcji lub realizacji zlecenia.
Gdy bank tylko przyjmuje zlecenie klienta, ale realizuje je podmiot trzeci, to bank przekazuje klientowi potwierdzenie przyjęcia zlecenia a ten podmiot potwierdzenie jego realizacji.
Na potwierdzeniu zawarcia transakcji/realizacji zlecenia, klient otrzymuje szczegółowe informacje o transakcji/wykonanym zleceniu, m.in.: czas zawarcia transakcji, miejsce wykonania zlecenia, łączną wartość transakcji oraz kwotę pobranych opłat i prowizji.
Zgodnie z wymogami MiFID II bank przekazuje klientowi okresowo zestawienie przechowywanych lub rejestrowanych w banku aktywów klienta.
Zarządzanie konfliktami interesów
Bank zapobiega występowaniu konfliktów interesów, które mogłyby mieć niekorzystny wpływ na obsługę klientów. Bank szczególnie unika przedkładania interesów jednych klientów lub własnych interesów nad interesy pozostałych klientów. Dodatkowo, bank określił i wdrożył zasady przyjmowania i przekazywania korzyści i prezentów. Podstawowe zasady zarządzania konfliktami interesów oraz przyjmowania i przekazywania korzyści i prezentów określa wyciąg z „Zasad zarządzania konfliktami interesów w PKO Banku Polskim".
Pytania o zasady zarządzania konfliktem interesów klienci mogą zadawać pisemnie w oddziale, Centrum Korporacyjnym lub Punkcie Obsługi Klientów Biura Maklerskiego.
Ochrona aktywów finansowych i środków pieniężnych klienta
Dodatkowym mechanizmem ochronnym klientów jest system rekompensat prowadzony przez Krajowy Depozyt Papierów Wartościowych, którego uczestnikiem jest Bank. System ten zapewnia wypłatę środków pieniężnych oraz wartości instrumentów finansowych, przechowywanych przez Bank na indywidualnych rachunkach papierów wartościowych prowadzonych na rzecz poszczególnych Klientów, w przypadku:
- ogłoszenia upadłości Banku,
- prawomocnego oddalenia wniosku o ogłoszenie upadłości ze względu na to, że majątek Banku nie wystarcza na zaspokojenie kosztów postępowania,
- stwierdzenia przez Komisję Nadzoru Finansowego, że Bank nie jest w stanie, z powodów ściśle związanych z sytuacją finansową, wykonywać ciążących na nim zobowiązań wynikających z roszczeń Klientów i nie jest możliwa ich realizacja w najbliższym czasie.
System gwarantuje wypłatę do równowartości w złotych 3 000 euro – w 100% wartości środków objętych systemem rekompensat oraz w 90% nadwyżki ponad tę kwotę, przy czym górna granica środków objętych systemem rekompensat to równowartość w złotych 22 000 euro.
W przypadku oferowanych przez Bank lokat strukturyzowanych środki gromadzone na rachunkach bankowych są chronione przez obowiązkowy system gwarantowania depozytów na podstawie ustawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, w zakresie i do wysokości określonych w tej ustawie. Szczegóły na temat wysokości kwot oraz podmiotów objętych gwarancją, w tym podmiotów wyłączonych, są dostępne na stronach internetowych Banku lub w samej ustawie.
Rozpatrywanie reklamacji
Realizacja zlecenia klienta
Bank realizuje zlecenia klienta uczciwie, zgodnie z „Polityką wykonywania zleceń oraz działania w najlepiej pojętym interesie klienta PKO Banku Polskiego S.A.” oraz „Polityką wykonywania zleceń i działania w najlepiej pojętym interesie Klienta w Biurze Maklerskim PKO Banku Polskiego”.
Bank realizuje zlecenia klientów niezwłocznie, w kolejności, w jakiej wpływają. Bank niezwłocznie informuje klienta o wszystkich istotnych okolicznościach, które uniemożliwiają realizację zlecenia. Na żądanie klienta, bank przekazuje mu informacje o stanie realizacji zleceń.
Szczegółowe informacje o trybie i warunkach realizacji zleceń zawierają umowy i regulaminy.
Produkty objęte MiFID
Instrumenty finansowe oferowane przez PKO Bank Polski
- obligacje Skarbu Państwa,
- akcje,
- bony skarbowe i bony pieniężne,
- nieskarbowe dłużne papiery wartościowe (w tym: obligacje korporacyjne i komunalne),
- jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych,
- instrumenty pochodne,
- certyfikaty inwestycyjne,
- inne emisje emitenta zgodnie z odrębnymi przepisami prawa.
Dodatkowo w ofercie banku znajdują się lokaty strukturyzowane (w tym lokaty inwestycyjne).Szczegółowe informacje o ryzykach związanych ze świadczeniem usług inwestycyjnych oraz tych produktów znajdują się na stronach internetowych o tych produktach oraz w Broszurze informacyjnej MiFID II.
Usługi inwestycyjne świadczone przez PKO Bank Polski
- przyjmowanie i przekazywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych,
- wykonywanie zleceń nabycia lub zbycia instrumentów finansowych na rachunek dającego zlecenie,
- nabywania lub zbywanie na własny rachunek instrumentów finansowych,
- doradztwo inwestycyjne,
- oferowanie instrumentów finansowych.
Dokumenty
Akty prawne
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE ze zm. („Dyrektywa MiFID”).
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 600/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 ze zm. („Rozporządzenie MiFIR”).
Rozporządzenia delegowane Komisji UE uzupełniające Dyrektywę.