- Jakie są podstawy i regulacje prawne dotyczące CRS?
Ustawa z dnia 9 marca 2017 r. o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami.
Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o zmianie ustawy o wymianie informacji podatkowych z innymi państwami oraz niektórych innych ustaw.
- Co to jest rezydencja podatkowa?
Kraj rezydencji podatkowej danego państwa oznacza podleganie opodatkowaniu od całości dochodów w tym państwie i zgodnie z przepisami prawa obowiązującymi w tym państwie, najczęściej ze względu na miejsce zamieszkania Klienta, jednak przepisy prawa w różnych państwach mogą przewidywać też inne warunki powstania rezydencji podatkowej w tych państwach. Rezydencję podatkową określa się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.
- Czy złożenie Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 obowiązuje również Pełnomocnika do rachunku?
Nie, obowiązek złożenia Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 dotyczy jedynie posiadaczy rachunków.
- Co to jest numer TIN i czy koniecznie trzeba go wpisać w Oświadczeniu CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017?
Numer TIN to numer identyfikacyjny podatnika lub jego funkcjonalny odpowiednik, stosowany przez dane państwo do identyfikacji osoby fizycznej w celach podatkowych. W Rzeczpospolitej Polskiej numerem TIN jest numer NIP lub numer PESEL.
Podanie numeru TIN w Oświadczeniu CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 jest obowiązkowe o ile numer taki został Klientowi nadany. Brak wpisania numeru TIN jest równoznaczny z oświadczeniem, że nie został on nadany w kraju rezydencji podatkowej.
- Czy trzeba podpisywać Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017?
Podpis na Oświadczeniu CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 ma kluczowe znaczenie, gdyż przesądza o jego ważności i możliwości uwzględnienia przez Bank dokumentu potwierdzającego rezydencję podatkową w procesie identyfikacji Klienta zgodnie z wymogami CRS.
Podpis na Oświadczeniu CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 składa:
- Klient samodzielnie, jeżeli jest on osobą pełnoletnią, lub
- Klient wraz z opiekunem ustawowym, jeżeli jest on osobą w wieku 13-18 lat, lub
- opiekun ustawowy Klienta, jeżeli Klient jest osobą w wieku poniżej 13 lat, lub
- pełnomocnik Klienta, jeżeli posiada pełnomocnictwo np. do założenia rachunku, czy wykonywania wszelkich innych czynności związanych
z rachunkiem.
- Jakie obowiązują zasady podpisywania Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017w przypadku posiadania rachunku wspólnego? Jak należy postąpić, gdy jeden z posiadaczy nie podpisze Oświadczenia?
Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 składane jest odrębnie przez każdego posiadacza/współposiadacza rachunku.
Na Oświadczeniu CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 powinny znaleźć się dane osobowe i adresowe oraz podpis jednego posiadacza/współposiadacza rachunku. Jeżeli jeden z posiadaczy nie podpisze Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 pomimo otrzymania z Banku pisma dotyczącego potwierdzenia statutu podatkowego z okresu 01.01.2016 – 30.04.2017 Bank będzie miał obowiązek traktować takiego Klienta jako niezidentyfikowanego i z takim statusem zaraportować jego dane do Krajowej Administracji Skarbowej.
- Jaki jest termin podpisania lub dostarczenia przez Klienta Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017?
Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016-30.04.2017 należy złożyć celem potwierdzenia swojej rezydencji podatkowej na dzień otwarcia pierwszego rachunku w PKO Banku Polskim.
- Co się stanie, jeżeli Klient nie przekaże do Banku Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 lub jeżeli ww. Oświadczenie będzie zawierało błędy?
W przypadku nieprzekazania przez Klienta do Banku poprawnie wypełnionego i podpisanego Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017, Bank będzie miał obowiązek traktować takiego Klienta jako niezidentyfikowanego i z takim statusem zaraportować jego dane do Krajowej Administracji Skarbowej.
- Kiedy i jakie dane Klienta Bank przekazuje do KAS?
Zgodnie z CRS, raportowaniu podlegają dane identyfikacyjne posiadacza/współposiadacza rachunku, dla których ustalono nieznaną dotychczas rezydencję podatkową, w szczególności imię i nazwisko, adres, data i miejsce urodzenia, numer identyfikacji podatkowej, numer rachunku, saldo lub wartość rachunku, a także kwota odsetek, dywidend, przychodów ze zbycia papierów wartościowych bądź innych przychodów otrzymywanych w związku z posiadaniem rachunku.
W przypadku Klientów niezidentyfikowanych raportowaniu podlegają:
- imię i nazwisko oraz data i miejsce urodzenia posiadacza/ współposiadacza rachunku oraz jego TIN, o ile raportująca instytucja finansowa jest w jego posiadaniu;
- numer rachunku lub jego funkcjonalny odpowiednik w przypadku braku takiego numeru.
Bank przekazał raporty z danymi Klientów do KAS w marcu 2020 r. Niemniej jednak klienci którzy otworzyli swój pierwszy rachunek w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 kwietnia 2017 r. zobowiązani są do dostarczenia oświadczenia CRS wg stanu na dzień otwarcia rachunku. Bank po otrzymaniu oświadczenia CRS aktualizuje złożone raporty o obowiązujące dane.
- Czy można odesłać Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 drogą mailową?
Niestety nie.
Zwykły skan dokumentu nie spełnia wymogów dokumentu papierowego, dlatego też Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 wysłane emailem z załącznikiem w formie skanu nie będzie mogło zostać uznane za poprawnie złożone w Banku.
- Dlaczego trzeba składać Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017, nawet jeśli posiadacz rachunku nie jest już Klientem Banku?
Obowiązek złożenia Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 dotyczy Klientów, którzy otworzyli rachunek w okresie od 1 stycznia 2016 r. do 30 kwietnia 2017 r. oraz dla których Bank prowadził przedmiotowy rachunek na dzień 30 kwietnia 2019 r. Bez znaczenia jest fakt, że rachunek jest w tracie wypowiedzenia, bądź został zamknięty po dacie granicznej tj. po 30 kwietnia 2019 r.
- W jaki sposób można dostarczyć do Banku wypełnione Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017?
Klient będzie miał możliwość złożenia Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 osobiście w dowolnym oddziale lub agencji Banku jak i listownie na poniższy adres, który wskazany jest również w piśmie dotyczącym potwierdzenia statusu podatkowego z okresu 01.01.2016 – 30.04.2017.
PKO Bank Polski S.A.
Centrum Obsługi i Operacji
Zespół Obsługi Dokumentacji i Inwentaryzacji
ul. Partyzantów 15
22-400 Zamość
- Czy trzeba składać Oświadczenie CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 jeśli Oświadczenie CRS było już składane?
Tak.
Przepisy wprowadzają obowiązek złożenia Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 wg stanu na dzień otwarcia rachunku. Oświadczenie CRS składane w innym procesie obejmuje stan wg daty jego złożenia. Dlatego też obowiązek złożenia Oświadczenia CRS z okresu przejściowego 01.01.2016 – 30.04.2017 dotyczy również Klientów, którzy składali Oświadczenie CRS w innym procesie.