2021-10-22

Gdy przedsiębiorcy słyszą, że „nadeszła era sztucznej inteligencji w biznesie” i „każda firma powinna wdrażać rozwiązania z zakresu AI”. Co to właściwie oznacza i kogo dotyczy?

Jak działa sztuczna inteligencja w firmie?

Jest już wiele popularnych zastosowań sztucznej inteligencji w biznesie. Wśród nich są asystenci głosowi, czyli tzw. voiceboty, z których korzysta coraz więcej firm, m.in. w infoliniach. To także procesy związane z autoryzacją i identyfikacją użytkownika, np. klienta banku. Sztuczną inteligencję stosuje się także do wykrywania czy pracownicy na placu budowy zgodnie z przepisami noszą kaski oraz np. wskazywania serwisowi sprzątającemu miejsc, które wymagają pilnego uporządkowania. – Sztuczna inteligencja na podstawie zebranych informacji – uczy maszyny naśladowania ludzkich funkcji poznawczych, czyli wszystkich tych zadań i umiejętności, które do tej pory były utożsamiane z człowiekiem: komunikacja językiem naturalnym, obserwacja otoczenia, zrozumienie zależności i wyciągania wniosków. – mówi @Kamil Konikiewicz - Dyrektor Biura Rozwoju Sztucznej Inteligencji w PKO Banku Polskim.

Posłuchaj podcastu: Sztuczna inteligencja w biznesie

Dlaczego warto zainteresować się sztuczną inteligencją?

  • Powód 1. Liczba informacji, jaką przetwarza człowiek jest zbyt duża, aby mógł szybko podejmować dobre decyzje. – Sztuczna inteligencja może dać nam możliwość przewidywania. Dotychczas była to domena ludzi wybitnie inteligentnych, którym intelekt pozwalał analizować duże zbiory danych i wyciągać z nich trafne wnioski. Dziś jest to już dostępne dla wszystkich w formie odpowiednich technologii – twierdzi @Artur Pollak z APA Group od 20 lat rozwijający inteligentne technologie.
  • Powód 2. Są procesy w firmach, które są powtarzalne lub zbyt monotonne dla człowieka, aby pozostawał w ciągłej koncentracji i w ogóle chciał taką pracę wykonywać przez dłuższy czas. Sztuczna inteligencja pozwala część tego ciężaru „zdjąć” z człowieka, uwolnić jego zdolności i potencjał do wykonywania znacznie ciekawszych i ważniejszych zadań.
  • Powód 3. Tempo rozwoju. Firmy wykorzystujące sztuczną inteligencję mają szansę urosnąć o kilkadziesiąt, lub nawet kilkaset procent w dość krótkim czasie. Sztandarowym przykładem może być firma Tesla, która właściwie od początku „podpięła” swoje auta do internetu. W ten sposób zbiera dane na temat zachowania kierowców i jest coraz lepsza w pracach nad autonomicznym samochodem. W przyszłości licencję na swoją technologię opartą na sztucznej inteligencji zamierza sprzedawać firmom konkurencyjnym (źródło: dw.com)

Według Artura Pollaka, prezesa APA Group, w przyszłości świat biznesu podzieli się na dwie strefy. Z jednej strony znajdą się zaawansowane przedsiębiorstwa, które będą ze sobą blisko współpracować, korzystając z rozwiązań technologicznych, upraszczających dotychczasowe procesy i wykorzystujących m.in. sztuczną inteligencję. Po drugiej stronie znajdą się rzemieślnicy, którzy będą negowali potrzebę cyfryzacji. Każda firma musi więc odpowiedzieć sobie na pytanie, w którym obszarze chce działać.

Sztuczna inteligencja w gospodarce

Polska zajmuje 7. miejsce w Unii Europejskiej pod względem liczby ekspertów pracujących nad rozwojem lub wdrożeniem sztuczniej inteligencji – wynika z raportu State of Polish AI 2021 przygotowanego przez Fundację Digital Poland. Za alarmujący uznać należy na przykład poziom Digi Index, czyli wskaźnika opracowanego przez firmę Siemens. Poddała ona badaniu poziom cyfryzacji polskiego przemysłu w 2020 r. Rezultat firm z branż: spożywczej, chemicznej i farmaceutycznej oraz motoryzacyjnej to 1,9 pkt. w skali 1-4 pkt. Oznacza to, że – jak tłumaczą autorzy badania – jako gospodarka zbliżamy się dopiero do etapu tworzenia cyfryzacji w firmie od podstaw. Mamy naprawdę wiele do zrobienia w tym zakresie.

AI w biznesie. Od czego zacząć?

Zanim przejdziemy do wykorzystania zaawansowanych technologii w firmie, należy zacząć od podstaw, czyli od cyfryzacji procesów. To dzięki nim uprościmy i przyspieszymy pracę naszego przedsiębiorstwa. Technologie potrzebują paliwa, a tym paliwem są dane, a te dane powinny być zbierane w naszym przedsiębiorstwie – tłumaczy Kamil Konikiewicz z PKO Banku Polskiego.

Najbardziej elementarne działania, jakie można wprowadzić w firmie to np. to skanowanie dokumentacji, która ma swój papierowy obieg (np. faktur). Systemy CRM stosowane w przedsiębiorstwa też są doskonałym źródłem informacji. Te dane odpowiednio wykorzystane mogą pomóc firmie.

Poza zbieraniem danych, warto zastanowić się nad tym, w którą stronę chcemy rozwijać naszą firmę i jakie mamy przed sobą wyzwania. Trzeba sprawdzać, z czego już korzystają nasi dostawcy, kontrahenci i klienci. Dopasowanie się do nich jest kluczowe. Zyskujemy dzięki temu przewagę konkurencyjną. Zgromadzenie pewnej „masy krytycznej” danych daje nam możliwość rozwoju naszego przedsiębiorstwa w kierunku technologii inteligentnych.

Sztuczna inteligencja firmy – kogo i czego potrzebuję?

Przyszedł czas na poszukiwanie rozwiązań, które odpowiedzą na potrzeby naszej firmy. Tu rodzi się więc pytanie, czy dziś należy rozglądać się za wykwalifikowaną kadrą czy też za gotowymi do wdrożenia systemami. Według gości podcastu Biznes i Ekonomia – Kamila Konikiewicza oraz Artura Pollaka – są dwie drogi rozwoju sztucznej inteligencji w firmie: wybór gotowych rozwiązań (tzw. pudełkowych) oraz model hybrydowy – łączący gotowe rozwiązania z technologiami autorskimi, wytworzonymi w firmie. Ten drugi jest stosowany w PKO Banku Polskim – zdradza Kamil Konikiewicz. Dzięki temu nie uzależniamy się od jednego dostawcy, a odpowiednio kompetentny zespół w organizacji, pozwala bardziej świadomie i szybciej wprowadzać nowe rozwiązania. Model „pudełkowy” ze względu na koszty – będzie bardziej przystępny dla mniejszych firm – wyjaśnia.

Chcesz porozmawiać o biznesie? Zostaw swój numer, a oddzwoni nasz doradca

Kontakt

 

Informację zawarte na stronie mają charakter informacyjny, reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia usług doradztwa podatkowego ani pomocy prawnej.