Przedsiębiorcom zależy na tym, aby wymieniać walutę tanio, szybko i bezpiecznie. Poznaj kilka ważnych szczegółów dotyczących kantorów internetowych, które mogą w tym pomóc.
Szczegół 1. Sprawdź jak działają kantory internetowe dla firm
Przedsiębiorcy z łatwością mogą wymieniać waluty w kantorach internetowych – lokalnych bądź globalnych, w e-kantorach bankowych oraz tzw. fintechach, czyli nowoczesnych instytucjach oferujących różne usługi finansowe.
Ze względu na podmiot, który dokonuje wymiany - można je podzielić na kantory niebankowe i bankowe. W przypadku kantorów niebankowych przedsiębiorca zasila środkami konto kantoru (podmiotu zewnętrznego), a następnie „odbiera” je w innej walucie. Z kolei w bankach, wymianę walut online można realizować na 2 sposoby:
- Przez e-kantory dla firm działające w ramach bankowości elektronicznej – po kursie indywidualnym (niższym niż standardowy kurs tabelowy). Przedsiębiorca zawierając transakcję wymiany walut w e-kantorze, w momencie akceptacji kursu dokonuje, na ogół automatycznej wymiany waluty poprzez przekazanie środków z jednego rachunku firmowego (np. w PLN) na drugi (np. w EUR). E-kantoru nie zasila się więc środkami a pieniądze w trakcie wymiany znajdują się zawsze na rachunkach firmy.
- Wykonując przelew na rachunek w innej walucie po aktualnym kursie z Tabeli kursów walut
Szczegół 2. Sprawdź dokładnie kurs - czyli jak tanio wymienić walutę?
Kursy na stronach banków to często tzw. kursy tabelowe (maksymalne) po jakich bank dokonuje przewalutowania przy zwykłym przelewie.
Aby wymieniać walutę po atrakcyjniejszym kursie w banku należy aktywować usługę e-kantoru dla firm (często nazywane też platformami walutowymi, FX itp.). Podczas aktywacji następuje indywidualne ustalenie kursów, uwzgledniające warunki rynkowe i płynność danej pary walutowej.
Należy więc pamiętać, że faktycznie atrakcyjne kursy wymiany w kantorze bankowym dla firm można zobaczyć po dopiero jego aktywacji i zalogowaniu przez bankowość elektroniczną lub aplikację mobilną. Warto więc zapytać o możliwą cenę w swoim banku, a następnie porównać ją z kursami w innych kantorach.
Szczegół 3. Poznaj koszty dodatkowe wymiany walut
Kurs to nie jedyny koszt jaki może wiązać się z wymianą waluty. Warto sprawdzić wszystkie ewentualne opłaty. Koszty dodatkowe, które mogą się pojawić w związku z wymianą walut:
- koszt przelewu z rachunku firmowego do kantoru internetowego
- prowizja za wymianę środków powyżej określonej kwoty
- opłata za przelew na rachunek zagraniczny
- opłata dodatkowa za „egzotyczne” waluty
- prowizja za wymianę waluty w weekendy
- koszty odbioru przelewu, które są zależne od banku pośredniczącego w transakcji oraz od banku, w którym mamy konto firmowe (szczegóły na ten temat znajdują się w artykule Przelew zagraniczny w firmie)
- opłata za prowadzenie walutowego rachunku firmowego
- opłata za kartę wielowalutową (do wypłaty środków)
- opłata za wypłatę gotówki
W zależności od kantoru wysokość oraz rodzaje kosztów, opłat czy prowizji mogą się różnić. Mogą też zależeć od sposobu w jaki zasilamy rachunki w bankach i kantorach niebankowych oraz jak wypłacamy przewalutowane środki (np. przelew, karta itp.)
Szczegół 4. Zweryfikuj możliwe scenariusze wymiany walut
Drożej w weekendy?
Rynek walutowy nie pracuje bez przerwy. W weekendy i święta – kantory internetowe najczęściej „zamrażają” kurs na stałym poziomie lub do podawanego kursu doliczana jest prowizja. W praktyce może to oznaczać wyższe ceny walut. Może też zdarzyć się, że kantor, z którego korzystamy na co dzień (bo ma najniższy dla nas kurs) – w weekendy i święta jest najdroższy ze wszystkich dostępnych na rynku.
Czas też jest cenny!
W regulaminie danego kantoru internetowego warto sprawdzić – ile czasu ma dany dostawca na wymianę waluty. Wymiana waluty może okazać się szybsza, jeżeli wykonujemy jeden przelew wewnętrzny pomiędzy rachunkami firmowymi w jednym banku.
Wymiana walut przy dotacjach lub jednorazowych przelewach
W działalności przedsiębiorstwa zdarzają się też sytuacje, gdy odbiera lub wysyła przelew jednorazowy na znaczną kwotę w walucie, dla której nie posiada rachunku. W takich okolicznościach można sprawdzić czy e-kantor (bankowy) umożliwia wysłanie i odebranie przelewu w walucie po kursie indywidualnym bez posiadania rachunku w danej walucie. Jak to działa?
Dla przykładu: firma otrzymuje dotację unijną w PLN i w ramach realizowanego zadania kupuje maszynę za granicą w EUR. Zgodnie z warunkami dotacji transakcja musi odbyć się na rachunku bankowym, na który trafiły środki z UE. Przelew z innego rachunku uniemożliwia rozliczenie dotacji. Firma nie musi zlecać przelewu w EUR z rachunku w PLN, co skutkowałby wymianą waluty po kursie tabelowym. Może natomiast ustalić z bankiem atrakcyjniejszy kurs tylko dla tej jednej transakcji wychodzącej.
Mechanizm działa analogicznie dla przelewów przychodzących. W tej sytuacji, jeśli firma spodziewa się jednorazowego przelewu w obcej walucie – kantor może „zatrzymać” środki przed ich przekazaniem np. na rachunek w PLN, aby firma mogła je wymienić po lepszym kursie, bez konieczności zakładania rachunku walutowego.
Szczegół 5. Pamiętaj o bezpieczeństwie – czyli jak najlepiej wymienić walutę?
Przy wymianie walut, prócz kursów, kosztów, czasu – bardzo ważnym czynnikiem są kwestie bezpieczeństwa i obowiązujących przepisów. Poniżej zebraliśmy elementy, o których szczególnie warto pamiętać i uwzględnić w ryzykach związanych z działalnością przedsiębiorstwa.
- Bankowym Funduszem Gwarancyjnym (BFG) są objęte środki przedsiębiorstwa na rachunkach firmowych w banku. W przypadku bankructwa banku, chronione są środki przedsiębiorstwa do równowartości 100 tys. EUR.
- Blokada środków przy wymianie walut - do blokad dochodzi najczęściej, aby kantor internetowy mógł wyjaśnić źródło pochodzenia pieniędzy – gdy nie posiada takich informacji. Jeśli przedsiębiorca udokumentuje skąd ma środki, transakcja jest odblokowywana. Czas rozpatrywania takich spraw zależy od sprawności danego kantoru. Nie warto więc wymieniać waluty na ostatnią chwilę.
- Reklamacje. Przy wymianie walut mogą się zdarzać różnego rodzaju błędy lub problemy techniczne. Dotyczą m.in. niesłusznie naliczonych opłat czy problemów z logowaniem. W tym celu należy niezwłocznie zgłosić problem do swojego kantoru poprzez infolinię, formularz kontaktowy lub kontaktując się z bezpośrednio z przedstawicielem danego kantoru.
- Uważaj na przejęcie dostępu do konta przez przestępców
- nadaj uprawnienia i autoryzację transakcji na tzw. „drugą rękę” przez inną zaufaną osobę
- ogranicz liczbę urządzeń z jakich można logować się do kantoru
- sprawdzaj poprawność rachunku na jaki wysyłasz przelew
- zgłaszaj niezwłocznie wszelkie niecodzienne sytuacje związane z kantorem
- uważaj na załączniki i nie klikaj w linki kierujące do logowania do kantoru w wiadomościach e-mail i SMS.
Warto pamiętać, że sama wymiana walut to właściwie ostatni krok w procesie zarządzania finansami w działalności międzynarodowej. Przeczytaj inne nasze artykuły:
- Jak ograniczyć ryzyko zmian kursów walut w firmie?
- Jak formalnie zabezpieczyć kontrakt międzynarodowy?
- Jak sprawdzić kontrahenta z zagranicy?
@Łukasz Kapusta – Biuro Bankowości Przedsiębiorstw PKO Banku Polskiego w Warszawie
@Dariusz Grzyb – Departament Skarbu PKO Banku Polskiego
Chcesz porozmawiać o biznesie? Zostaw swój numer, a oddzwoni nasz doradcaKontakt |
Informację zawarte na stronie mają charakter informacyjny, reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia usług doradztwa podatkowego ani pomocy prawnej.