W ramach programu „Mój Elektryk” można otrzymać dofinansowanie do zakupu aut zeroemisyjnych dla firmy. Podpowiadamy, jak zdobyć dotację na auto elektryczne w leasingu i wynajmie długoterminowym.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jaka jest wysokość dotacji w programie „Mój Elektryk”?
- Jak przebiega proces składania wniosku
- Jakie są formalności związane z udzieleniem dotacji do samochodów elektrycznych w leasingu i wynajmie długoterminowym?
Program „Mój Elektryk”
Program „Mój Elektryk” to dofinansowanie do zakupu, wynajmu długoterminowego i leasingu aut zeroemisyjnych w Polsce. Został uruchomiony pod koniec 2021 r. i potrwa 5 lat. Jego organizatorem jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), a wykonawcą tego zadania dla aut leasingu i wynajmie długoterminowym jest Bank Ochrony Środowiska (BOŚ). Celem programu jest pobudzenie popytu na auta elektryczne. Kwota przeznaczona na dofinansowanie to 700 mln zł, z czego 500 mln zł trafi do klientów zawierających umowy na leasing lub wynajem długoterminowy aut.
– Wybór aut elektrycznych na rynku jest dziś ogromny. W 2016 r. były to zaledwie 33 modele, w 2022 r. jest już ich ponad 200. Każdy segment rynku jest wypełniony co najmniej kilkoma modelami. Ponadto auta elektryczne są dziś często dużo łatwiej dostępne niż samochody konwencjonalne. Czas oczekiwania na nowy samochód elektryczny potrafi być wyraźnie krótszy niż na auto z silnikiem spalinowym – podkreśla @Maciej Mazur, dyrektor zarządzający Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych.
→ Zobacz przykładowe auta elektryczne dostępne na Automarket.pl
Jakie jest dofinansowanie w programie „Mój Elektryk”?
Wysokość dofinansowania w tzw. ścieżce leasingu i wynajmu uzależniona jest od tego, czy przedsiębiorca zadeklaruje wysokość rocznego przebiegu auta.
Wysokość dotacji dla przedsiębiorców programie „Mój Elektryk”
Auto elektryczne osobowe | Auto elektryczne cieżarowe do 3,5 t | |||
limit ceny | 225 000 zł | brak | ||
przebieg | bez wskazywania | min. 30 000 km | bez wskazywania | min. 40 000 km |
dotacja | 18 750 zł | 27 000 zł | do 20% kosztów kwalifikowanych, maks. 50 000 zł | do 30% kosztów kwalifikowanych, maks. 70 000 zł |
Dotacja „Mój Elektryk” – w „jednym okienku” z leasingiem
Decydując się na leasing pojazdu, można skorzystać z dofinansowania. Po wyborze auta –przedsiębiorca składa w firmie leasingowej jednocześnie dwa wnioski – o leasing lub wynajem długoterminowy oraz o dofinansowanie z programu „Mój Elektryk”.
Wniosek o dotację do BOŚ w naszym imieniu wysyła firma leasingowaa, a dokumentację pomagają przygotować jej przeszkoleni pracownicy. To szczególnie ważne, by wniosek został przygotowany bardzo skrupulatnie. @Michał Markiewicz, dyrektor ds. Kluczowych Klientów w PKO Leasing nazywa to wręcz „krytycznym” momentem na drodze do uzyskania dotacji.
– Na podstawie tylko jednego dokumentu jakim jest wniosek o dotację - Bank Ochrony Środowiska ocenia czy dane przedsięwzięcie spełnia wymogi programu priorytetowego „Mój Elektryk”. Musi być on wypełniony bardzo dokładnie, bo wiemy w jak wnikliwy sposób jest weryfikowany – podkreśla Michał Markiewicz. Wskazuje także te miejsca we wniosku o dotację, na które należy zwrócić uwagę. Sekcja, w której należy wpisać „Oznaczenie Gminy w TERT”:
Wyjaśnienie: TERT to baza GUS „identyfikatory I nazwy jednostek podziału terytorialnego kraju” – bardzo rzadko używana. Klienci mają często problem z poprawnym określeniem kodu gminy. W tym pomoże pracownik firmy leasingowej, który sprawdzi to w bazie.
Na kolejnej stronie wniosku są 2 pola, które również mogą sprawić kłopot przedsiębiorcy:
Wyjaśnienie:
- Rubryka „Kwalifikowana kwota podatku VAT” jest miejscem, które może stanowić wyzwanie. Chodzi o poprawne określenie kwoty podatku VAT, która stanowi dla klienta koszt kwalifikowany. Przedstawiciele firm leasingowych powinni dysponować odpowiednimi kalkulatorami, przy pomocy których wyliczają właściwą wartość.
- Rubryka „Koszt kwalifikowany Przedsięwzięcia” jest miejscem, w którym należy wpisać wartość netto + kwalifikowana kwota podatku VAT. (Sposób jego wyliczenia nie jest oczywisty).
Wniosek w programie „Mój Elektryk” – jak wygląda procedura?
Firma leasingowa, wspierająca przedsiębiorcę w otrzymaniu dotacji, przekazuje wniosek o dofinansowanie do Banku Ochrony Środowiska (BOŚ), który jest dysponentem środków z programu „Mój Elektryk” dla aut w leasingu i wynajmie długoterminowym. Rozpatrzenie wniosku trwa około 20 dni roboczych. W zależności od firmy leasingowej proces może być realizowany na dwa sposoby:
OPCJA 1. Przedsiębiorca czeka na decyzję o dotację (ok. 23 dni roboczych)
- Złożenie wniosku o dotację (czas oczekiwania na odp. ok. 20 dni)
- Podpisanie umowy leasingowej.
- Podpisanie umowy o dotację.
- Rejestracja auta.
- Ubezpieczenie samochodu.
- Odbiór auta od dilera.
OPCJA 2. Przedsiębiorca nie czeka na decyzję o dotację (ok. 3 dni robocze)
Gdy przedsiębiorca potrzebuje auta „od ręki”, a czas oczekiwania na decyzję o przyznaniu dotacji (około 20 dni roboczych) jest zbyt długi, firma może skorzystać z drugiej ścieżki ubiegania się o dofinansowanie. Firma leasingowa weryfikuje wniosek o dotację, składa go w imieniu przedsiębiorcy, ale nie czeka na decyzję o jej udzieleniu.
- Podpisanie umowy leasingowej wraz z całą opłatą wstępną łącznie z wnioskowaną kwotą dotacji.
- Rejestracja auta.
- Ubezpieczenie samochodu.
- Płatność za pojazd (w pełnej wysokości)
- Odbiór auta od dilera.
- Użytkowanie samochodu.
- Odpowiedź o przyznaniu dotacji (po ok. 20 dniach od złożenia wniosku)
- Podpisanie umowy dotacji
- Wystąpienie o środki na dotację przez firmę leasingową
- Otrzymanie środków przez firmę leasingową i zwrot na konto przedsiębiorcy
– Wybierając konkretne towarzystwo leasingowe należy sprawdzić, w jaki sposób dana firma leasingowa będzie obsługiwać proces pozyskania dotacji w programie „Mój Elektryk”. Jest to istotne, gdyż niektórzy dilerzy aut oczekują szybkiej realizacji płatności za pojazd, a nie wszystkie towarzystwa leasingowe umożliwiają obie ścieżki ubiegania się o dotację – mówi Michał Markiewicz, dyrektor ds. kluczowych klientów PKO Leasing.
„Mój Elektryk” – koniec umowy
Po dwóch latach od momentu udzielenia dotacji, następuje zakończenie umowy z Bankiem Ochrony Środowiska. Klient, który skorzystał ze wsparcia, musi złożyć odpowiednie oświadczenie:
- w wersji bez podwyższonego przebiegu: deklaracja, że pojazd był zarejestrowany w kraju, posiadał ważny przegląd techniczny i ubezpieczenie komunikacyjne oraz był użytkowany na drogach krajowych
- w wersji z podwyższonym przebiegiem: poza powyższą deklaracją także liczba przejechanych kilometrów, w dniu, na który przypada koniec umowy.
Szkoda w aucie elektrycznym z dotacją – co z rozliczeniem?
Warunkiem rozliczenia dotacji w programie „Mój Elektryk” jest złożenie odpowiedniego oświadczenia. Jeśli dojdzie do całkowitej szkody auta – złożenie takiej deklaracji nie będzie możliwe. Bank Ochrony Środowiska może domagać się wówczas zwrotu środków z dofinansowania. Jest jednak możliwość, by dotacji nie zwracać. Klient, który będzie w stanie – pomimo szkody całkowitej pojazdu – udokumentować, że przejechał autem co najmniej 10 tys. km, nie będzie zobowiązany do zwrotu dotacji ani odsetek. Przy braku możliwości udokumentowania przebiegu 10 tys. km, trzeba będzie oddać dotację wraz z odsetkami. Wysokość zwrotu będzie zależała od tego, w którym momencie trwania umowy, nastąpiła szkoda całkowita auta.
Mój Elektryk – naklejka na aucie
Na koniec, należy jeszcze dodać, że zgodnie wymogami programu, auta na które została przyznana dotacja powinny być oznaczone specjalną naklejką.
Chcesz porozmawiać o biznesie? Zostaw swój numer, a oddzwoni nasz doradcaKontakt |
Informację zawarte na stronie mają charakter informacyjny, reklamowy i nie stanowią oferty w rozumieniu art. 66 Kodeksu cywilnego, usługi doradztwa inwestycyjnego oraz udzielania rekomendacji dotyczących instrumentów finansowych lub ich emitentów w rozumieniu ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, a także nie są formą świadczenia usług doradztwa podatkowego ani pomocy prawnej.