- Transport jest i będzie branżą w znaczącym stopniu dotkniętą następstwami konfliktu w Ukrainie.
- Transport ma znaczący udział w handlu zagranicznym usługami. W 2020 stanowił 28% usług dostarczonych i blisko 22% usług nabytych.
- Transport drogowy towarów obsługiwał blisko 98% transportu polskiego eksportu (w ujęciu wartościowym) do Białorusi, 90% do Rosji i 88% do Ukrainy. W przypadku importu wskaźniki te były istotnie mniejsze i wyniosły odpowiednio: 59%, 12% i 47%, ze względu na odmienną strukturę towarową.
- Kolej jest na szeroką skalę wykorzystywana do przewozu uchodźców.
- Kolej może transportować produkty rolne z Ukrainy po zamknięciu ukraińskich portów na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim.
- Zamknięcie przestrzeni powietrznej UE i części innych krajów dla rosyjskich samolotów ograniczy lotniczy ruch pasażerski i towarowy.
- Implikacje rosyjskiej agresji na Ukrainę dla sektora transportu i logistyki można rozpatrywać w kilku aspektach:
- mniejszego popytu na usługi branży wskutek osłabienia tempa wzrostu gospodarczego,
- problemów z korzystaniem z dotychczasowej sieci transportowej,
- przerw i zakłóceń w łańcuchach dostaw - zarówno wskutek działań wojennych, jak i wycofania się części firm z rynku rosyjskiego czy ukraińskiego,
- nasilenia problemów kadrowych – zwłaszcza w międzynarodowym transporcie drogowym towarów,
- znacznego wzrostu kosztów transportu wskutek wzrostu cen paliw.
- Istnieje możliwość zatrudnienia emigrantek z Ukrainy z uprawnieniami kierowców autobusów czy motorniczych na miejscach pracy zwolnionych przez Ukraińców w komunikacji miejskiej, także przy prowadzeniu taksówek, u przewoźników typu Uber, Bolt, czy w firmach kurierskich.