• Transport jest i będzie branżą w znaczącym stopniu dotkniętą następstwami konfliktu w Ukrainie.
  • Transport ma znaczący udział w handlu zagranicznym usługami. W 2020 stanowił 28% usług dostarczonych i blisko 22% usług nabytych.
  • Transport drogowy towarów obsługiwał blisko 98% transportu polskiego eksportu (w ujęciu wartościowym) do Białorusi, 90% do Rosji i 88% do Ukrainy. W przypadku importu wskaźniki te były istotnie mniejsze i wyniosły odpowiednio: 59%, 12% i 47%, ze względu na odmienną strukturę towarową.
  • Kolej jest na szeroką skalę wykorzystywana do przewozu uchodźców.
  • Kolej może transportować produkty rolne z Ukrainy po zamknięciu ukraińskich portów na Morzu Czarnym i Morzu Azowskim.
  • Zamknięcie przestrzeni powietrznej UE i części innych krajów dla rosyjskich samolotów ograniczy lotniczy ruch pasażerski i towarowy.
  • Implikacje rosyjskiej agresji na Ukrainę dla sektora transportu i logistyki można rozpatrywać w kilku aspektach:
    1. mniejszego popytu na usługi branży wskutek osłabienia tempa wzrostu gospodarczego,
    2. problemów z korzystaniem z dotychczasowej sieci transportowej,
    3. przerw i zakłóceń w łańcuchach dostaw - zarówno wskutek działań wojennych, jak i wycofania się części firm z rynku rosyjskiego czy ukraińskiego,
    4. nasilenia problemów kadrowych – zwłaszcza w międzynarodowym transporcie drogowym towarów,
    5. znacznego wzrostu kosztów transportu wskutek wzrostu cen paliw.
  • Istnieje możliwość zatrudnienia emigrantek z Ukrainy z uprawnieniami kierowców autobusów czy motorniczych na miejscach pracy zwolnionych przez Ukraińców w komunikacji miejskiej, także przy prowadzeniu taksówek, u przewoźników typu Uber, Bolt, czy w firmach kurierskich.

2022-03-09 wyk1

Pokaż pliki do pobrania
Drukuj