Trendy bieżące
- Przedłużające się restrykcje pandemiczne wzmocniły trend poprawy codziennego komfortu życia, zwiększając popyt na artykuły gospodarstwa domowego.
- W najbliższych miesiącach wyższej sprzedaży detalicznej r/r w Polsce sprzyjać będzie zarówno porównanie do okresów objętych pandemią, jak i otwarcie sklepów w centrach handlowych od 4 maja 2021. Sklepy RTV/AGD, znajdujące się w galeriach, były objęte dotychczas czterema lockdownami i utraciły możliwość prowadzenia działalności przez łączny okres 16 tygodni.
- Według Stowarzyszenia Producentów AGD (APPLiA Polska) w 35 polskich fabrykach wyprodukowano w 2020 roku ponad 30 mln sztuk urządzeń o wartości 23 mld zł (+5% r/r). Ponad 90% produkcji trafia na eksport.
- Głównym kanałem sprzedaży detalicznej sprzętu AGD w Polsce są wyspecjalizowane sklepy RTV/AGD oraz kanał online.
- W 2021 przewidujemy utrzymanie tendencji wzrostu sprzedaży AGD, czemu sprzyjać będzie przedłużanie restrykcji pandemicznych w pierwszej połowie roku i związane z tym utrzymanie zdalnej pracy i nauki oraz ograniczenie wyjść do restauracji. Dzięki stabilnemu rynkowi pracy i oszczędnościom Polacy będą inwestować zarówno w zakup nieruchomości, jak i w remonty mieszkań, wyposażając je w nowe urządzenia. Po odmrożeniu usług, w tym turystyki i gastronomii, popyt na AGD może przejściowo spowolnić.
- Niedobór półprzewodników do produkcji lodówek, kuchenek mikrofalowych, pralek i innych urządzeń AGD może utrzymać się w całym 2021 roku ze względu na programy rządowe, które będą stymulować rozwój światowych gospodarek po kryzysie. Silny popyt na stal zgłaszają szczególnie budownictwo i motoryzacja. Drożejąca stal, wyższe ceny frachtów dalekomorskich, braki komponentów przełożą się na wzrost kosztów produkcji AGD, co może wpłynąć na ceny detaliczne.