• Światowa branża kosmetyczna w 2021 odrobiła część strat z pierwszego roku pandemii, a w 2022 wartość rynku była już wyższa niż przed pandemią. Według Statista, światowa sprzedaż kosmetyków w 2021 wzrosła o 3% do 426 mld EUR, a w 2022 prawdopodobnie zwiększyła się aż o 12% do 477 mld EUR.
  • W latach 2023-2026 spodziewane jest stosunkowo szybkie tempo wzrostu sprzedaży kosmetyków na świecie wynoszące prawie 5% średniorocznie (CAGR). Najszybciej zwiększy się sprzedaż kosmetyków do pielęgnacji osobistej (CARG 2023-2026 7,0%), a najwolniej – produktów do makijażu (odpowiednio 3,7%).
  • Krajowa branża kosmetyczna jest relatywnie odporna na obecne zawirowania rynkowe, osiąga korzystne wyniki finansowe, choć w 2023 należy oczekiwać mniejszej dynamiki wzrostu rynku.
  • W 2021 Polska była 14. światowym eksporterem kosmetyków z udziałem na poziomie 2,9%. Największym eksporterem była Francja z udziałem wynoszącym 13,9%, drugą pozycję zajmowały Stany Zjednoczone (z udziałem 8,5%), na trzeciej lokacie uplasowały się Niemcy (z udziałem 7,5%).
  • W 2021 sytuacja krajowych producentów kosmetyków była korzystna; pod względem rentowności lepsza niż średnio w przetwórstwie przemysłowym. Rosyjska agresja na Ukrainę negatywnie wpłynęła na wyniki w 1h22. Silny wzrost kosztów działalności związany m.in. z kryzysem energetycznym i koniecznością zmiany kierunków sprzedaży zagranicznej, obniżył wynik finansowy producentów kosmetyków o 23% r/r.
  • Mimo utraty dużej części sprzedaży na rynkach wschodnich (Rosja, Białoruś i Kazachstan), przychody z eksportu w 1h22 zwiększyły się aż o 26% r/r.
Pokaż pliki do pobrania
Drukuj