Bezpieczeństwo Twoich finansów

  • Zarządzaj swoimi finansami wygodnie i bezpiecznie w bankowości elektronicznej
  • Aplikacja IKO oraz serwis iPKO to nasze kanały bankowości elektronicznej, które stale rozwijamy i tworzymy w oparciu o najwyższe standardy bezpieczeństwa
  • Razem zdziałamy więcej – bezpieczeństwo Twoich finansów zależy również od Ciebie, jeżeli cokolwiek wzbudzi Twój niepokój, daj nam znać
POPULARNE METODY OSZUSTÓW

Zwolnij, by wyprzedzić oszustów!

Spoofing telefoniczny

Spoofing telefoniczny

Sprawdź w aplikacji IKO, czy rozmawiasz z pracownikiem banku
Fałszywe inwestycje

Fałszywe inwestycje

Uważaj na reklamy inwestycji z dużym zyskiem bez ryzyka
Oszustwa na kod

Oszustwo na kod do płatności mobilnej

Zadzwoń do znajomego i upewnij się, czy na pewno prosi o BLIKA

Pytania i odpowiedzi

  • Cyberprzestępczość to przestępcze i nielegalne działania wykonywane przy użyciu komputerów w systemach lub sieciach komputerowych.

    Wskazówki, które pomogą Ci zachować bezpieczeństwo podczas korzystania z internetu:

    • Zachowaj ostrożność, jeżeli dostaniesz niechciane maile, SMS-y czy telefony.
      Szczególnie wtedy, gdy kontaktują się z Tobą osoby, które namawiają Cię do podania danych, loginów lub haseł - omijają w ten sposób standardową procedurę bezpieczeństwa. Takie osoby wiedzą, że łatwiej jest oszukać człowieka niż włamać się do systemu banku. Pamiętaj, że banki i inne organizacje nigdy nie będą Cię prosić o ujawnienie Twojego hasła.
    • Zabezpiecz swoją domową sieć internetową - zmień domyślne hasło do sieci Wi-Fi na silne, trudne do odgadnięcia hasło. Ogranicz liczbę urządzeń podłączonych do sieci Wi-Fi i zezwalaj tylko na zaufane urządzenia.
    • Wzmocnij swoje hasła - pamiętaj, aby używać długich i złożonych haseł, które zawierają cyfry, małe i wielkie litery oraz znaki specjalne.
    • Chroń swój sprzęt – regularnie aktualizuj wszystkie systemy i aplikacje, zainstaluj oprogramowanie antywirusowe i aktualizuj je.
    • Rodzina i goście: Nie pozwól innym korzystać z Twoich urządzeń. Mogą przypadkowo usunąć lub zmodyfikować ważne informacje lub ściągnąć wirusa na Twoje urządzenia.
  • Menedżer haseł znacznie zwiększa Twoje bezpieczeństwo i ułatwia korzystanie z usług. Dobry menedżer haseł tworzy mocne, niepowtarzalne hasła dla wszystkich Twoich kont. Zapamiętuje je i automatycznie podstawia, więc nie musisz ich wpisywać. Jedyne hasło, które musisz pamiętać do hasło do menedżera
  • Jeżeli zauważysz podejrzaną operację na swoim koncie – natychmiast zgłoś nam taką sytuację. Jeżeli doszło do przestępstwa – powiadom policję. Im szybciej ją powiadomisz tym większa szansa na odzyskanie pieniędzy. Pamiętaj, żeby stosować się do zasad bezpieczeństwa

  • Mamy do tego specjalny system: CSIRT NASK. Zgłoszenia o potencjalnie niebezpiecznym incydencie należy zgłaszać przez stronę: https://incydent.cert.pl/ wypełniając formularz online. Do jego treści należy załączyć otrzymaną wiadomość w całości (z załącznikami i nagłówkami) w osobnym pliku i przesłać do analizy.

    Warto pamiętać o wybraniu właściwej kategorii podmiotu zgłaszającego (np.: osoba fizyczna), a następnie opisać incydent i dołączyć podejrzany plik jako załącznik i wysłać.

  • Należy to zgłosić policji lub prokuraturze. Można złożyć zawiadomienie w najbliższej jednostce lub za pomocą strony www.gov.pl/web/gov/zglos-przestepstwo

    Dodatkowo, incydent dotyczący cyberprzestrzeni należy zgłosić do ekspertów z CSIRT NASK za pomocą strony incydent.cert.pl, na której jest dostępny prosty, interaktywny formularz online. Do jego treści należy załączyć otrzymaną wiadomość w całości (z załącznikami i nagłówkami) w osobnym pliku i przesłać do analizy.
  • Tak, logowanie biometryczne jest bezpieczne. Użycie odcisku palca czy skanu twarzy powoduje, że tylko Ty możesz dokonać takiego logowania -  sprawdź więcej
  • Poznaj, jak dbamy o Twoje bezpieczeństwo i sprawdź, co możesz zrobić sam. Bądź na bieżąco z rodzajami oszustw i śledź nasze social media – tam znajdziesz więcej informacji

  • Sprawdź szczegóły w sekcji Weryfikacja pracownika banku w IKO

  • Tak, jest bezpieczny. Wystarczy pamiętać i stosować kilka prostych zasad, które zebraliśmy w sekcji zapoznaj się z naszymi zasadami i zapamiętaj je

  • Sprawdź szczegóły w sekcji Bezpieczne płatności kartą
  • To metoda potwierdzania operacji w aplikacji IKO, które zlecasz w serwisie iPKO oraz na naszej infolinii. Sprawdź więcej

  • Kieruj się zasadami ograniczonego zaufania, zdrowego rozsądku oraz uważności, a także:

    • Korzystaj z mocnych haseł
    • Korzystaj tylko z zaufanych sieci internetowych
    • Używaj kluczy sprzętowych
    • Stosuj oprogramowanie antywirusowe
    • Nie otwieraj podejrzanych maili
    • Aktualizuj regularnie przeglądarkę i system operacyjny
    • Odwiedzaj jedynie bezpieczne strony
    • Nie działaj pod wpływem emocji
    • Nie klikaj w wyskakujące ekrany i podejrzane reklamy
    • Nie podawaj swoich danych osobowych