Ostrzegamy przed złośliwym oprogramowaniem na smartfony z systemem operacyjnym Android

11.12.2017
W ostatnim czasie w sklepie Google Play w pojawiły się dwie złośliwe aplikacje, które pod pozorem normalnej aktywności mogą wyłudzać poufne dane do logowania do bankowości internetowej.

Aplikacje CryptoMonitor (śledzi kursy kryptowalut) oraz StorySaver (zachowuje "Stories" z aplikacji Instagram) potrafią pokazywać fałszywe okna aplikacji bankowych (w tym okna logowania) i przechwytywać wprowadzone loginy, hasła dostępu, a także kody autoryzacyjne SMS.

Aplikacje CryptoMonitor

Złośliwe aplikacje, po zainstalowaniu, wyświetlają użytkownikowi okno, informujące o konieczności ponownego powiązania aplikacji IKO z kontem – jest to fałszywy komunikat mający na celu wyłudzenie danych użytkownika. Bank nigdy nie wymaga powtarzania tego procesu.

Aplikacje CryptoMonitor 

Pamiętaj!

  • Nie wyrażaj zgody na zainstalowanie na urządzeniu aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
  • Zachowaj czujność również podczas pobierania aplikacji z oficjalnych sklepów.
  • Nie wyłączaj producenckich mechanizmów bezpieczeństwa na Twoim urządzeniu.
  • Nie wykonuj działań, do jakich użytkownicy telefonów mogą być nakłaniani w treści SMSów lub wiadomości email, pochodzących od nieznanych nadawców, np. nie klikaj w linki zawarte w wiadomościach SMS lub email, kierujące bezpośrednio na stronę do logowania do serwisu internetowego Banku.
  • Nie podawaj numeru klienta i hasła dostępu do bankowości elektronicznej podczas korzystania z aplikacji mobilnej IKO (z wyłączeniem procesu jej aktywacji) – Bank tego nie wymaga, jak również nie prosi o instalację żadnych certyfikatów lub dodatkowych aplikacji.

W sytuacji, gdy Twój telefon został zainfekowany:

  • Usuń złośliwe oprogramowanie poprzez przywrócenie ustawień fabrycznych w telefonie lub skontaktuj się w tym celu z operatorem sieci komórkowej,
  • Zmień hasło do serwisu internetowego Banku.

Powiadom Bank o każdej sytuacji, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie: skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).

Działajmy razem, aby zwiększyć ochronę Twoich finansów