Zastrzeżenie numeru PESEL. Co zmieniło się od 1 czerwca 2024 r.?
Co daje zastrzeżenie numeru PESEL?
Zastrzeżenie numeru PESEL to ochrona przed jego wykorzystaniem bez Twojej wiedzy, np. po to, by wziąć kredyt na Ciebie. To większe zabezpieczenie Twoich danych, a docelowo - finansów.
Jak możesz zastrzec numer PESEL i cofnąć zastrzeżenie?
Zrobisz to szybko i wygodnie online w aplikacji mObywatel 2.0 lub w serwisie mObywatel.gov.pl. Możesz to także załatwić w urzędzie gminy.
Których produktów i usług dotyczy sprawdzanie zastrzeżenia numeru PESEL?
Sprawdzamy, czy nie masz zastrzeżonego numeru PESEL, m.in. zanim:
- otworzymy Ci konto
- pożyczymy Ci pieniądze
- udostępnimy Ci bankowość elektroniczną
- wypłacimy Ci w naszej placówce więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Nie załatwisz tych spraw, jeśli Twój numer PESEL będzie zastrzeżony. Zastrzeżenie możesz w każdej chwili cofnąć.
Dla pozostałych produktów i usług nic się nie zmienia.
Kogo to dotyczy?
Osób pełnoletnich, które mają numer PESEL
Gdzie znajdziesz więcej informacji?
W serwisie mObywatel.gov.pl lub na portalu gov.pl
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności
- Ustawa z dnia 12 maja 2011 r. o kredycie konsumenckim
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych
Pytania i odpowiedzi dla klientów
- Jak zastrzeżenie numeru PESEL wpłynie na dostęp do serwisu iPKO lub aplikacji IKO?
Od 1.06.2024 r. sprawdzamy zastrzeżenie numeru PESEL przy zawieraniu nowych umów bankowości elektronicznej. Jeśli Twój dostęp do serwisów nadano przed 1.06.2024 r.:
- logujesz się do nich bez zmian
- przy logowaniu nie będziemy sprawdzać zastrzeżenia numeru PESEL
- sprawdzamy zastrzeżenie numeru PESEL, jeśli w serwisie iPKO lub aplikacji IKO zechcesz otworzyć konto lub wziąć kredyt
- Czy sprawdzicie zastrzeżenie numeru PESEL przy wypłacie pieniędzy w bankomacie?
Nie, nie będziemy weryfikować zastrzeżenia przy wypłatach w naszych bankomatach.
- Czy sprawdzicie zastrzeżenie numeru PESEL przy realizacji przelewu?
Nie, przelewy są wyłączone z weryfikacji zastrzeżenia numeru PESEL.
- Ile mogę wypłacić w kasach placówek, jeśli mam zastrzeżony numer PESEL?
Jednego dnia, ze wszystkich Twoich kont, wypłacimy Ci maks. trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Do końca czerwca 2024 r. to 12 726 zł, od lipca 2024 r. – 12 900 zł. Jeśli przekroczysz dzienny limit, zablokujemy wypłaty gotówki w placówkach na 12 godzin.
- Po jakim kursie weryfikujecie przekroczenie dziennego limitu wypłat gotówkowych przy wypłatach w walucie obcej?
Przy wypłatach pieniędzy:
- w walucie konta – przeliczymy ją po kursie średnim NBP
- w innej walucie niż waluta konta – przeliczymy ją po kursie kupna/sprzedaży.
Do przeliczeń zastosujemy kursy z naszej Tabeli kursów walut aktualne na moment wypłaty.
- Czyj numer PESEL sprawdzicie, gdy pełnomocnik będzie chciał wypłacić pieniądze z konta?
Sprawdzimy zastrzeżenie numeru PESEL posiadacza konta, w imieniu którego działa pełnomocnik – nie pełnomocnika, który realizuje wypłatę.
- Czy przy wypłatach gotówki na koszty pogrzebu lub nabycia spadku w kwotach powyżej trzykrotności minimalnego wynagrodzenia, sprawdzicie zastrzeżenie numeru PESEL osoby, która wypłaca pieniądze?
Nie weryfikujemy zastrzeżenia numeru PESEL przy wypłatach gotówki na koszty pogrzebu lub nabycia spadku powyżej limitu z kont klientów z zapisaną datą śmierci.
- Czy sprawdzicie zastrzeżenie numeru PESEL, zanim otworzycie konto lub udzielicie kredytu firmie?
Nie, weryfikacja numerów PESEL dotyczy tylko konsumentów – nie dotyczy firm.
- Czy przy aktywacji lub podwyższeniu limitu PKO Płacę później sprawdzicie zastrzeżenie numeru PESEL?
Tak, sprawdzimy – możemy zawrzeć umowę lub podwyższyć limit, jeśli masz niezastrzeżony PESEL.
- Czy mogę zobaczyć kto, kiedy i dlaczego sprawdzał, czy mój numer PESEL jest zastrzeżony?
Tak. Zobaczysz to w tych samych miejscach, gdzie możesz zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL, czyli:
- w aplikacji mObywatel 2.0
- w serwisie mObywatel
- w urzędzie gminy
- Kiedy mogę cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL?
W każdym momencie – możesz to zrobić od razu po jego zastrzeżeniu.
- Czy mogę zastrzec numer PESEL od razu po cofnięciu zastrzeżenia?
Nie, możesz zrobić to ponownie po 30 min.
- Czy limit wypłat gotówki dotyczy wszystkich banków, w których mam ROR?
Nie, limit dotyczy sumy wypłat gotówki ze wszystkich kont danego dnia – we wszystkich placówkach jednego banku.
- Czy muszę czekać 12 godzin od cofnięcia zastrzeżenia, jeśli chcę wziąć kredyt lub otworzyć ROR?
Nie, blokada 12-godzinna dotyczy tylko wypłat gotówkowych w naszych placówkach w kwotach powyżej limitu 3 x min. wynagrodzenia za pracę (dziś 12 726 zł, od 1 lipca 12 900 zł) przy których stwierdziliśmy, że masz zastrzeżony numer PESEL. Możesz wziąć kredyt albo otworzyć konto od razu, gdy cofniesz zastrzeżenie numeru PESEL.
- Czy zweryfikujecie zastrzeżenie numeru PESEL, jeśli otworzę lub zerwę lokatę?
Nie, nie zrobimy tego, gdy otworzysz lub zerwiesz lokatę. Sprawdzimy zastrzeżenie numeru PESEL w momencie, gdy wypłacisz gotówkę z lokaty przekraczającą kwotę 3x min. kwoty wynagrodzenia w oddziale naszego banku.
- Czy potrzebna jest weryfikacja, jeśli otwieram konto inwestycyjne lub rejestrowe w Biurze Maklerskim, kupuję obligacje skarbowe lub wypłacam gotówkę z kont Biura Maklerskiego?
Nie, weryfikacja zastrzeżenia numeru PESEL nie dotyczy produktów Biura Maklerskiego.