Zastrzeżenie numeru PESEL. Najczęściej zadawane pytania.

26.11.2024
Od 1 czerwca 2024 r. sprawdzamy, czy numer PESEL nie jest zastrzeżony w rejestrze zastrzeżeń numerów PESEL. Obowiązkowa weryfikacja dotyczy wybranych produktów i usług bankowych.

O co najczęściej pytacie?

  • Zrobisz to online w aplikacji mObywatel 2.0 lub w serwisie mObywatel.gov.pl. Możesz to także załatwić w urzędzie gminy.

  • Sprawdzamy, czy nie masz zastrzeżonego numeru PESEL, zanim, w naszej placówce lub zdalnie:

    • otworzymy Ci konto
    • pożyczymy Ci pieniądze
    • udostępnimy Ci bankowość elektroniczną

    oraz zanim

    • w tym samym dniu wypłacimy Ci w naszej placówce więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.

    Nie załatwisz tych spraw, jeśli Twój numer PESEL będzie zastrzeżony. Zastrzeżenie możesz cofnąć na czas realizacji dyspozycji.

    Dla pozostałych produktów i usług nic się nie zmienia.

  • Nie, nie otworzymy konta, jeżeli Ty lub współposiadacz konta będziecie mieli zastrzeżony numer PESEL. Zastrzeżenie można cofnąć na czas realizacji dyspozycji.

  • Kiedy wypłacamy więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia w placówkach banku, sprawdzamy status zastrzeżenia numeru PESEL tylko tego współposiadacza konta, który wypłaca gotówkę.

    Jeżeli współposiadacz konta nie ma zastrzeżonego numeru PESEL, może wypłacić gotówkę w dowolnej kwocie do wysokości pieniędzy dostępnych na koncie.

    Jeśli gotówkę wypłaca pełnomocnik, sprawdzamy zastrzeżenie numeru PESEL współposiadaczy konta – a nie pełnomocnika.

  • Od 1 czerwca 2024 r. przy logowaniu do iPKO lub IKO nie sprawdzamy zastrzeżenia numeru PESEL. Robimy to, kiedy:

    • zawierasz umowę bankowości elektronicznej lub
    • w serwisie iPKO lub aplikacji IKO zechcesz otworzyć konto lub pożyczyć pieniądze.
  • W serwisie mObywatel oraz na stronie internetowej banku.

Obsługuj konto i finanse w aplikacji IKO