Zastrzeżenie numeru PESEL. Najczęściej zadawane pytania.
O co najczęściej pytacie?
Jak zastrzec numer PESEL i cofnąć zastrzeżenie?
Zrobisz to online w aplikacji mObywatel 2.0 lub w serwisie mObywatel.gov.pl. Możesz to także załatwić w urzędzie gminy.
Których produktów i usług dotyczy sprawdzanie zastrzeżenia numeru PESEL?
Sprawdzamy, czy nie masz zastrzeżonego numeru PESEL, zanim, w naszej placówce lub zdalnie:
- otworzymy Ci konto
- pożyczymy Ci pieniądze
- udostępnimy Ci bankowość elektroniczną
oraz zanim
- w tym samym dniu wypłacimy Ci w naszej placówce więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia.
Nie załatwisz tych spraw, jeśli Twój numer PESEL będzie zastrzeżony. Zastrzeżenie możesz cofnąć na czas realizacji dyspozycji.
Dla pozostałych produktów i usług nic się nie zmienia.
Czy otworzymy konto wspólne, jeżeli któryś ze współposiadaczy będzie miał zastrzeżony numer PESEL?
Nie, nie otworzymy konta, jeżeli Ty lub współposiadacz konta będziecie mieli zastrzeżony numer PESEL. Zastrzeżenie można cofnąć na czas realizacji dyspozycji.
Konta wspólne - czyj numer PESEL sprawdzimy przy wypłatach powyżej trzykrotności minimalnego wynagrodzenia w placówkach banku?
Kiedy wypłacamy więcej niż trzykrotność minimalnego wynagrodzenia w placówkach banku, sprawdzamy status zastrzeżenia numeru PESEL tylko tego współposiadacza konta, który wypłaca gotówkę.
Jeżeli współposiadacz konta nie ma zastrzeżonego numeru PESEL, może wypłacić gotówkę w dowolnej kwocie do wysokości pieniędzy dostępnych na koncie.
Jeśli gotówkę wypłaca pełnomocnik, sprawdzamy zastrzeżenie numeru PESEL współposiadaczy konta – a nie pełnomocnika.
Jak zastrzeżenie numeru PESEL wpływa na dostęp do iPKO lub IKO?
Od 1 czerwca 2024 r. przy logowaniu do iPKO lub IKO nie sprawdzamy zastrzeżenia numeru PESEL. Robimy to, kiedy:
- zawierasz umowę bankowości elektronicznej lub
- w serwisie iPKO lub aplikacji IKO zechcesz otworzyć konto lub pożyczyć pieniądze.
Gdzie znajdziesz więcej informacji?
W serwisie mObywatel oraz na stronie internetowej banku.