Uwaga na fałszywe wiadomości podszywające się pod bank

09.02.2024
Ostrzegamy przed nową kampanią spamu

Fałszywe wiadomości podszywające się pod bank mają temat Ważna aktualizacja bezpieczeństwa konta – Odniesienie:… . W polu adresu fałszywej wiadomości znajduje się opis „iPKO Bank Polski <I181130445@gamadero.tecnm.mx>”.

Bank nie jest autorem tych wiadomości.

W treści wiadomości znajduje się link, który przekierowuje do strony phishingowej, wyłudzającej dane logowania do iPKO.

Nie otwieraj załączników, nie klikaj w linki w tego rodzaju e-mailach. Jeśli klikniesz w link możesz stracić pieniądze i kontrolę nad kontem.

Celem kampanii jest wyłudzenie danych logowania do konta bankowego.

Przykład fałszywego maila:


10 zasad cyberbezpieczeństwa

  • W szczególności zwróć uwagę na kwotę i rodzaj transakcji oraz nr konta do przelewu
  • Weryfikuj, gdzie podajesz loginy, hasła, nr PESEL, dane kart i nr CVV2/CVC2 lub kody BLIK
  • Sprawdzaj e-maile, SMS-y i połączenia telefoniczne. Oszuści potrafią podrobić numer telefonu, który wyświetla się na Twoim ekranie. W aplikacji IKO możesz zweryfikować, czy dzwoni do Ciebie pracownik banku
  • Nie otwieraj plików, nie klikaj w linki i nie instaluj żadnych dodatkowych aplikacji
  • Nie zakładaj, że kłódka w pasku adresu strony internetowej oznacza, że jest ona bezpieczna i autentyczna
  • W szczególności systemy operacyjne, aplikacje, przeglądarki i programy antywirusowe
  • Dodatkowo korzystaj z dwuetapowego logowania – tam, gdzie jest to możliwe
  • Nie zapisuj także haseł na kartkach ani w plikach na komputerze
  • W tych sytuacjach unikaj też urządzeń publicznie dostępnych, np. na dworcach, w hotelach lub w centrach handlowych
  • Rób to tylko wtedy, gdy masz pewność, że są bezpieczne