Fałszywe SMS-y zawierają linki do realizacji przelewu i przenoszą do stron, które podszywają się pod stronę banku. Na fałszywej stronie imitującej stronę do logowania do serwisu iPKO nie zostanie wyświetlony wybrany przez Ciebie obrazek bezpieczeństwa z datą i godziną logowania.
Podanie na tej stronie poufnych danych do bankowości elektronicznej i kodu z narzędzia autoryzacji skutkuje ich przejęciem przez przestępców
Pod kogo mogą się najczęściej podszywać nadawcy fałszywych SMS-ów?
- znane portale ogłoszeniowe, sprzedażowe i aukcyjne
- firmy kurierskie i telekomunikacyjne
- instytucje państwowe, urzędy, itp.
Jaka może być treść fałszywych SMS-ów?
- informacja o konieczności odblokowania konta na danym portalu
- informacja o możliwości zapobieżenia przekazaniu pieniędzy do rezerw NBP w związku ze specustawą dotyczącą koronawirusa
- prośba o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę
- informacja o konieczności spłaty zadłużenia, np. za zaległą fakturę
- informacja o konieczności dopłaty do podatku
- informacja o konieczności zapłaty za przedłużenie aukcji/ogłoszenia
Niebezpieczeństwo przechwycenia Twoich danych (danych do logowania i kodu z narzędzia autoryzacji) – z czym się wiąże?
Oszust może zyskać możliwość logowania się do Twojej bankowości elektronicznej i zlecania operacji, np.: utworzenia szablonu płatności lub wykonania przelewu na wskazany przez siebie numer rachunku odbiorcy.
Przypominamy!
- Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie, nie klikaj w linki, nie ujawniaj swoich danych.
- Logując się do serwisu internetowego banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
- Sprawdzaj poprawność adresu strony w przeglądarce internetowej (poprawny adres to www.ipko.pl) oraz obrazka bezpieczeństwa.
- Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj dokładnie treść otrzymanego SMS-a, żeby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru konta odbiorcy, kwotę przelewu).
W przypadku skorzystania z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy – skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).