2019-04-17

Fałszywe SMS-y zawierają linki do realizacji przelewu i przenoszą do stron, które podszywają się pod strony pośredników płatności. Ich celem jest wyłudzenie Twoich poufnych danych do bankowości elektronicznej i kodu z narzędzia autoryzacji.

Pod kogo mogą się najczęściej podszywać nadawcy fałszywych SMS-ów?

  • firmy kurierskie i telekomunikacyjne
  • znane portale ogłoszeniowe, sprzedażowe i aukcyjne

Jaka może być treść fałszywych SMS-ów?

  • prośba o dopłacenie niewielkiej kwoty za przesyłkę
  • informacja o konieczności odblokowania konta na danym portalu
  • informacja o konieczności zapłaty za przedłużenie aukcji/ogłoszenia
  • informacja o konieczności spłaty zadłużenia, np. za zaległą fakturę

Niebezpieczeństwo przechwycenia Twoich danych (danych do logowania i kodu z narzędzia autoryzacji) - z czym się wiąże?

Oszust może zyskać możliwość logowania się do Twojej bankowości elektronicznej i zlecania operacji, np.: utworzenia szablonu płatności bądź wykonania przelewu na wskazany przez siebie numer rachunku odbiorcy.

Przypominamy!

  1. Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o skorzystanie z linku – nie reaguj na nie i nie ujawniaj swoich danych
  2. Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie - nie korzystaj z linków!
  3. Sprawdzaj poprawność adresu strony widniejącego w przeglądarce internetowej (poprawny adres to https://ipko.pl) oraz obrazka bezpieczeństwa.
  4. Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).

W przypadku skorzystania z linku zawartego w otrzymanej wiadomości i podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy - skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach - opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).

Więcej o bezpieczeństwie
Więcej o płatnościach w internecie
Więcej o narzędziach autoryzacji