Ostrzegamy przed aktywnością złośliwego oprogramowania, atakującego telefony komórkowe. Program podszywa się pod wtyczkę Adobe Flash, przechwytuje dane dostępowe do serwisów bankowości elektronicznej oraz przejmuje kontrolę nad niektórymi funkcjami urządzenia – między innymi odczyt i wysyłanie SMS czy przekierowywanie połączeń.
Oprogramowanie to może dostać się na urządzenie w trakcie instalacji podejrzanych aplikacji – dlatego przestrzegamy przed instalowaniem na urządzeniach mobilnych aplikacji z nieznanych źródeł.
Złośliwe oprogramowanie kierować może do fałszywej strony, na której znajduje się prośba o podanie danych uwierzytelniających – numeru klienta, hasła oraz kodu jednorazowego służącego do autoryzacji operacji.
Rys. 1 i 2 – przykładowe strony złośliwego oprogramowania udające serwisy bankowe. Należy zwrócić uwagę na podejrzany adres strony internetowej.
Rys. 3 – złośliwe oprogramowanie próbuje przejąć kontrolę nad dostępem do bankowości elektronicznej
Przypominamy, że Bank nigdy nie prosi o podanie kodów autoryzacyjnych przy logowaniu oraz nigdy nie wysyła maili z linkiem do logowania do serwisu transakcyjnego. Prosimy zawsze zwracać uwagę na niestandardowy wygląd strony logowania, np. niewłaściwy adres, brak obrazka bezpieczeństwa.
Przypominamy również:
- Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków podanych w poczcie mailowej czy nieznanych stronach internetowych!
- Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej.
- Pamiętaj, że podczas logowania do serwisu ani bezpośrednio po zalogowaniu do niego nie jest wymagane podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
- Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).
W przypadku podania jakichkolwiek danych na stronie internetowej przypominającej serwis iPKO, prosimy – skontaktuj się telefonicznie z konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).
Więcej informacji na temat zasad bezpiecznego korzystania z serwisu internetowego iPKO znajdziesz tutaj.