W Internecie pojawiają się kolejne wersje złośliwego oprogramowania, które – zainstalowane na komputerze użytkownika logującego się do serwisu internetowego PKO Banku Polskiego – może zostać wykorzystane przez przestępców do realizacji nieuprawnionych transakcji z rachunków klientów banku.
Do zainfekowania urządzeń, z których użytkownicy łączą się z Internetem, dochodzi najczęściej w wyniku otwierania załączników do fałszywych e-maili, w których hakerzy podszywają się pod świadczące rozmaite usługi firmy. Otwarcie załącznika infekuje komputer groźnym wirusem, umożliwiającym przejęcie danych do logowania klienta, a także realizację z jego rachunku nieuprawnionego przelewu na podmieniony przez przestępców numer rachunku odbiorcy.
Zachowaj ostrożność wobec podejrzanych wiadomości e-mailowych: nie odpowiadaj na nie, nie udostępniaj danych osobowych ani teleadresowych, loginu i haseł do konta, kodów z narzędzia autoryzacyjnego, danych dotyczących karty płatniczej ani innych poufnych danych, nie otwieraj załączników do e-maili, których nie oczekujesz, nie korzystaj z umieszczonych w wiadomościach linków.
Przypominamy, że:
- logowanie do serwisu iPKO biznes nie wymaga podawania kodów autoryzacyjnych z tokena – nigdy nie podawaj kodu podczas logowania ani bezpośrednio po zalogowaniu do serwisu,
- jeżeli podczas logowania bądź bezpośrednio po zalogowaniu do serwisu iPKO biznes zauważysz nietypowe komunikaty lub prośby o podanie kodów autoryzacyjnych z tokena (np. w celu weryfikacji komputera lub adresu IP) bądź innych poufnych danych, powinieneś natychmiast zgłosić ten fakt pracownikowi Banku.
- kody autoryzacyjne służą wyłącznie do autoryzacji zleconej w serwisie dyspozycji (np. zlecenia przelewu) – jeżeli zostałeś poproszony o podanie kodu z tokena, mimo że nie zlecałeś żadnej dyspozycji, nie wprowadzaj żądanych danych i niezwłocznie skontaktuj się z Bankiem.
Pamiętaj! Jeżeli podczas korzystania z serwisu cokolwiek wzbudzi Twój niepokój, skontaktuj się z:
- Zespołem Wsparcia Bankowości Elektronicznej iPKObiznes dla Korporacji i Samorządów pod numerem 801 36 36 36 opcja 3 lub +48 61 855 94 94 (numery dla dzwoniących w kraju; opłata zgodna z taryfą operatora), lub
- konsultantem pod numerem 800 302 302 (brak opłat dla numerów krajowych na terenie kraju, w pozostałych przypadkach – opłata zgodna z taryfą operatora) lub +48 81 535 60 60 (do połączeń z zagranicy i z telefonów komórkowych; opłata zgodna z taryfą operatora).
Pamiętaj również, że Bank nigdy nie prosi o:
- podanie ani aktualizację danych osobowych i/lub teleadresowych po zalogowaniu do serwisu,
- podanie podczas korzystania z serwisu transakcyjnego danych karty płatniczej takich jak: numer karty, data ważności, kod CVV2/CVC2 (trzycyfrowy kod weryfikacyjny, znajdujący się na rewersie karty),
- zainstalowanie dodatkowych zabezpieczeńlub innego dodatkowego oprogramowania na komputerze bądź telefonie. Jeśli zostaniesz poproszony o pobranie takiego oprogramowania, skontaktuj się z Bankiem – to najprawdopodobniej próba oszustwa. Instalując program czy aplikację nieznanego pochodzenia, ryzykujesz zainfekowanie urządzenia, z którego korzystasz, złośliwym oprogramowaniem, które może umożliwić cyberprzestępcom przejęcie kontroli nad nad dostępem do Twoich pieniędzy.
Więcej o bezpiecznym korzystaniu z bankowości elektronicznej