2024-11-19

Według wstępnych danych GUS, w okresie styczeń-wrzesień 2024 eksport towarów z Polski wyniósł 260,1 mld EUR, a import osiągnął 257,1 mld EUR. W skali roku eksport spadł 1,8%, natomiast import lekko wzrósł o 0,3%. Dodatnie saldo handlu zagranicznego ukształtowało się na poziomie 3,0 mld EUR i było znacznie niższe od 8,6 mld EUR notowanych przed rokiem.

W pierwszych dziewięciu miesiącach 2024 obroty z TOP-10 polskich partnerów handlowych stanowiły 66,2% eksportu (-0,2pp r/r). Do połowy krajów z tej grupy eksport w skali roku spadł, najsilniej do Słowacji (-5,7%) i Niemiec (-5,6%), podczas gdy najbardziej wzrosła sprzedaż zagraniczna do Ukrainy (+15,1%). Najwyższy spadek udziału w polskim eksporcie spośród krajów TOP-10 odnotowały Niemcy (-1,1pp r/r do 27,0%), a największe wzrosty Ukraina (+0,5pp do 3,6%) i Wielka Brytania (+0,3pp do 5,3%). O 1,1pp spadł w ciągu roku udział polskiego eksportu do Unii Europejskiej i osiągnął 74,0%. Taka sama była skala rocznego spadku sprzedaży zagranicznej do strefy euro - do 58,4%.

W 1-3q24 wśród TOP-50 polskich kierunków eksportowych roczną dynamikę powyżej 20% zanotowano w przypadku Brazylii (48%) i Algierii (24%). Natomiast najsilniejszy spadek polskiego eksportu nastąpił w tym okresie do Meksyku (-31%), Kazachstanu (-29%) i Południowej Afryki (-26%).

W 1-3q24 eksport w skali roku zmniejszył się we wszystkich grupach towarowych SITC. Najsilniejszy spadek obserwowano w paliwach mineralnych, smarach i materiałach pochodnych (o 17,9%). W strukturze eksportu wg grup towarowych największe udziały miały: maszyny, urządzenia i sprzęt transportowy (37,2%; -0,9pp r/r), różne wyroby przemysłowe (17,1%; +0,9pp) oraz towary przemysłowe klasyfikowane głównie wg surowca (16,7%; -0,3pp).

W samym wrześniu 2024 eksport obniżył się o 2,8% r/r wobec spadku o 2,5% w sierpniu, przy neutralnym wpływie czynników kalendarzowych (we wrześniu tyle samo dni roboczych co rok wcześniej, w sierpniu jeden dzień mniej). Zgodnie z komunikatem NBP, we wrześniu 2024 zanotowano spadki eksportu r/r we wszystkich 6 grupach towarowych, w tym najsilniejsze w: dobrach inwestycyjnych, środkach transportu i towarach zaopatrzeniowych. Podobnie jak w poprzednich miesiącach, w eksporcie branży motoryzacyjnej przeważało zmniejszenie sprzedaży zagranicznej – zwłaszcza w pozycjach akumulatory elektryczne i samochody osobowe.